Jaguar nytillverkar ikonen C-Type
Jaguar återupptar nytillverkning av klassiska tävlingsbilen C-Type, modellen som firar 70-årsjubileum i år.
Under 24-timmars Le Mans 1951 tog Jaguar hem sin första seger i en bil som fötts bara ett halvår tidigare. Bilen utvecklades av William Heynes från grunden av klassiska Jaguar XK120 som lanserades 1950, beteckningen blev XK120C men för världen blev den känd som C-Type. Två år senare blev det återigen dags att fira när Le Mans-segern säkrades i en då förbättrad version av bilen och under tillverkningsperioden 1951-1953 tillverkades totalt 53 exemplar.
Nu 70 år efter Jaguars första Le Mans-seger ska de nytillverka totalt åtta exemplar av den historiskt viktiga C-Type-modellen och pris förväntas bli omkring 1,3 miljoner pund, cirka 15 miljoner kronor. Avsevärt mycket mer än de 6 000 pund, i dag cirka 2,2 miljoner kronor, bilen kostade 1951. Även om den firar 70 årsjubileum är det dock den senare versionen av bilen från 1953 som de nytillverkade bilarna kommer att efterlikna. Det betyder en rak sexa på 3,4 liter med trippla Weber-förgasare som levererar 220 hästkrafter. En stor nyhet när denna version av C-Type lanserades 1953 var att den hade skivbromsar runtom, en av mycket få bilar vid den tiden, och en av anledningarna till framgången på Le Mans.
Bilarna kommer att handbyggas vid Jaguars fabrik i Coventry och även om det är mycket ovanligt och kostsamt att bygga bilar på detta sätt i dag så är det inte första gången Jaguar gör något liknande. 2014 tillverkade de nämligen sex exemplar av E-Type Lightweight, 2016 nio exemplar av XKSS och 2018 25 exemplar av C-Type-efterträdaren D-Type.
Vanligen brukar detta bilar sälja slut oerhört snabbt men än så länge ska det finnas några C-Type-exemplar som inte är sålda. Är du sugen eller bara lite nyfiken kan du prova att bygga bilen efter dina specifikationer på Jaguars hemsida.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se