Jaguar XF och XK med nya motorer – direktrapport från provkörningen
Engelska Jaguar satsar hårt i dessa lågkonkjunkturstider. En helt ny V8-bensinare och en rejält uppdaterad V6-diesel står till bjuds i bland annat XF-karossen. Men hur intressanta är maskinerna egentligen? Häng med på en tur med dem!
Hans Hedberg är på plats i Sydfrankrike där han tillsammans med fotograf Glenn Lindberg undersöker hur mycket bättre sedanen XF och sportiga XK i coupé- och cabrioletutförande har blivit.
Vad är det som är nytt?
– Vi kör både XK och XF med nya V8-maskinen på fem liter. Motorn är helt ny jämfört med den tidigare 4,2-litersmotorn. Samtidigt har den tidigare 2,7 D-motorn ersatts med en trelitersmaskin.
Vad skulle du vilja säga skiljer sig mest från föregångarna?
– Responsen hos V8:an. Och ljudet! Till och med foto-Glenn drar på smilbanden när han får dra en repa med den öppna XK:n!
På tal om XK. Det ska vara några förändringar på bilen, något som syns?
– XK har fått en argare uppsyn och LED-ljusteknik i fronten inför modellår 2010. Tillsammans med de nya slimmade backspeglarna ser bilen riktigt läcker ut.
Nya dieselmotorn i XF då, hur är den?
– Jo tack, effekt på 275 hästkrafter och vridmoment på maffiga 600 newtonmeter, ändå låga koldioxidutsläpp på 179 gram per kilometer är starkt jobbat av Jaguar-ingenjörerna. De första milen med Jaguar XF V6 Diesel S är imponerande.
Men inte i klass med BMW 535d, eller?
– Säg inte det… Kraftflödet är liknande och väghållningen snäppet bättre! Nu måste jag och foto-Glenn vidare. Ni får läsa och se mer från våra Jaguar-äventyr i tidningen och på teknikensvarld.se!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se