Jaguar XF Sportbrake – tre snabba från provkörningen
Jaguar har gett sig in i kombikampen med XF Sportbrake. Daniel Frodin är i Skottland och ska ta reda på om Jaguars kombi verkligen når upp till att vara just en kombi. Vi ringer och hör oss för.
Hallå Daniel, du befinner dig i whiskeyland men det är en katt som står på menyn.
– Helt rätt, Jaguar XF Sportbrake som visades på Genèvesalongen i våras. Kör omkring har bland gröna kullar som är dränkta av solljus. Vilken landskap!
Har Jaguar byggt en kombi eller en bil som ser ut som en kombi?
– Jaguar har byggt en kombi, den är mer praktisk än vad man skulle kunna tro. Volymmässigt i paritet med ett par av de tyska konkurrenterna.
– Dessutom trevlig att köra, även på skotska vägar som inte är något att hurra över.
Hur ser motoralternativen, prisbilden och Sverigelanseringen ut?
– Fyra motoralternativ, alla dieselmaskiner. 2,2-litersdiesel med 163 alternativt 200 hästkrafter eller V6-diesel på 3,0 liter med antingen 240 eller 275 hästkrafter. 163-hästarsvarianten får du ge från 429000 kronor för, men då är den rikligt utrustad. Lansering i Sverige i december.
Hur står sig Jaguar XF Sportbrake mot tysktrion Audi A6 Avant, BMW 5-serie Touring och Mercedes E-klass Kombi? Den frågan får du besvarad när du läser den fullmatade provkörningsrapporten i Teknikens Värld nummer 25/2012 som finns att köpa 22 november. Satsa på en prenumeration och du får tidningen i din hand före alla andra.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se