Jaguar XFR-S Sportbrake – en hästkraft per bagageliter
Vill du ha en lastvänlig familjebil med många kusar under huven och vägrar åka Audi, Mercedes, Cadillac och Holden har du nu ett alternativ som kan duga. 550 hästar starka Jaguar XFR-S Sportbrake.
Det tog drygt ett år extra för Jaguar XF Sportbrake att bli samma vardagsracer som sitt sedansyskon. Men nu är den i alla fall här – Jaguar XFR-S Sportbrake.
Under huven finns en kompressormatad V8 på 5,0 liter som ger 550 hästkrafter och 680 newtonmeter – 40 hästkrafter och 55 newtonmeter upp jämfört med XFR-maskinen. Tillsammans med den åttastegade Quickshift-automatlådan från ZF och de 295 millimeter breda bakdäcken går det undan när alla hästarna väcks till liv. 0-100 km/h går nämligen på 4,8 sekunder, två tiondelar långsammare än för XFR-S i sedanutförande. 4,8 sekunder är snabbt, men rena snigeltiden jämfört med tyskarnas båda, förvisso fyrhjulsdrivna, kombivärstingar Audi RS6 Avant och Mercedes E 63 AMG Kombi som sprintar iväg till 100 km/h på otroliga 3,9 respektive 3,7 sekunder. Amerikanernas alternativ, Cadillac CTS-V Sport Wagon, gör samma sprint på 4,0 sekunder (eller strax däröver, beroende på vilket faktablad man tittar på).
Jaguar XFR-S Sportbrake har en elektroniskt begränsad toppfart på 300 km/h.
XFR-S Sportbrake har uppdaterat chassi för att krafterna ska kunna användas på bästa möjliga sätt. Fjädringen är styvare både fram och bak. Stötdämparna är aktiva och läser av vägunderlag och körstil 500 gånger per sekund. Styrningen är hämtad från F-Type för att ge mer respons och exakthet till föraren.
Bakom de 20 tum stora fälgarna gömmer sig 380 millimeter höga bromsskivor fram och 376 millimeter höga bak. Alla fyra skivorna är ventilerade och får dessutom extra kylning genom luft som leds under bilen.
Jaguar XFR-S Sportbrake är inte den rymligaste av värstingkombibilar, men 550 liter får plats med baksätet uppfällt. Vid nedfällt läge ryms upp till 1675 liter. Baksätesryggen fälls i 60/40-konfiguration.
Någon prislapp har inte meddelats. Men då sedanversionen av XFR-S har ett grundpris på 989900 kronor och Jaguars tillägg för kombi normalt ligger på 25 000 kronor kan vi räkna med att grundpriset för XFR-S Sportbrake blir strax över miljonen.
Premiär blir det på bilsalongen i Genève i mars. Försäljningsstarten äger rum någon senare i år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se