Jaguar XK borta för gott – får ingen uppföljare
Gå inte och vänta på en ny XK-generation från Jaguar, det blir nämligen ingen.
För två år sedan nåddes vi av uppgifterna att Jaguars flaggskepp på prestandasidan ska läggas ned. Sedan nedläggningen förra året har hoppet stått till den ersättare som fördes på tal strax efter nedläggningsbeskedet, en ny XK baserad på F-Type. Det hoppet har nu släckts.
Amerikanska Car and Driver har samtalat med Jaguar Land Rovers Nordamerika-chef Joe Eberhardt som säger att XK får stryka på foten eftersom det inte passar Jaguars portfölj att ha två högpresterande coupéer. Han syftar på nyligen presenterade F-Type SVR med 575 hästkrafter och en ny, kraftfull XK. Dessutom säljer F-Type ganska bra i alla dess former och utförande, med och utan tak. Andra XK-generationen hade det tufft försäljningsmässigt under de sista åren i livet.
F-Type har tagit över den prestandaroll som XK hade i Jaguars modellflora, speciellt nu när 575 hk starka F-Type SVR har presenterats.
Nordamerika-chefen nämner också att en ny XK skulle hamna i en högre prisklass än den som huvudparten av bilköparna fokuserar på (för biltypen). För att öka försäljningen står i stället nämnda F-Type samt XE, XF, XJ och nya suven F-Pace till företagets förfogande. En ny XK skulle bidra för lite till att nå upp till företagets framtida försäljningsmål.
På bilden ovan ses prestandaversionen av andra generationens XK, det vill säga XKR-S i både coupé- och cabrioletutförande. En modellversion med V8 på 5,0 liter och 550 hästkrafter som skickade iväg den från stillastående till 100 km/h på 4,4 sekunder. Det fanns även en vässad GT-version som var ännu snabbare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se