Jeep behåller sin boxiga design
Inga svepande former är att vänta från Jeep. Den kantiga designen ska bestå fastän deras eldrivna bilar kommer att få kortare räckvidd.
Crossovers och suvar med slimmade karosser. Det ligger i tiden. Ett märke som inte kommer att gå den vägen är Jeep. I alla fall inte enligt designchefen Daniele Calonaci.
– Det finns många biltillverkare runt om i världen som går in i crossover-världen, men Jeep kommer att förbli i en ... boxig värld, säger han i en intervju med Top Gear.
När märket går mot elektrifiering är han medveten om att boxigheten är en nackdel men tycker att det är värt det.
– När du åker på motorvägen under sommaren ser du många crossovers med takbox eftersom de inte har plats i bagageutrymmet. Jeep kommer att förbli boxig. Kanske kommer vi att förlora två kilometer i räckvidd, men i slutändan kommer vi att göra våra kunder nöjda, säger han vidare.
Och vilka är då kunderna? Jeep räknar med att kundgruppen kommer att ändras framöver. I dag är genomsnittskunden en man på 50 år. Med den nya modellen Avenger vill man att minst 40 procent av kunderna ska utgöras av kvinnor, dubbel upp jämfört med modellen Renegade. Just Avenger är central i omvandlingen, första elbil från Jeep som den är (finns även med förbränningsmotor), men även formmässigt. Tidigare modeller har haft en tydlig framtoning som terrängfordon men Avenger är mer återhållsam. Daniele Calonaci menar att stilen inte skriker ”Du måste av vägen i den här bilen.” Designen är fantastisk: det är en funky, vackert utformad bil som bara råkar vara en Jeep, säger han.
– Våra bilar skiljer sig från massan. Viktigt för mig är att även kunderna ser det. De tar inte sina bilar ut i terrängen, men det faktum att de har den möjligheten ger trygghet. Det gör våra bilar unika jämfört med andra, säger Daniele Calonaci.
När det kommer till elektrifiering är han inte orolig för Jeep. Märket är synonymt med stora och starka förbränningsmotorer men att gå över till elmotorer, som märket helt ska göra i Europ till 2030, ser han inte som ett problem.
– I slutändan förstod vi att vi var tvungna att byta växel. Elektrifiering är trevligare för framtiden. När du summerar vad du behöver – vridmoment och vridmoment på begäran – vilken är den bästa motorn du då kan ha? Den elektriska, säger Daniele Calonaci.
Jeep Avenger blev utsedd till Årets bil i Europa 2023 och vi har provkört bilen. I Teknikens Värld nummer 21/2023 (som kommer ut den 5 oktober) får den bekänna färg i test mot konkurrenterna Kia Niro EV, Cupra Born och Renault Megane E-Tech.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se