Jeep Compass och Renegade nu som "hybrider"
Modellerna Compass och Renegade kommer nu som mildhybrider och ska hjälpa Jeep att bli grönaste suv-märket.
Jeep har tidigare förklarat att man ska bli det grönaste suv-märket. Nu jobbar man med att bara ha elektrifierade alternativ i sitt utbud av suvar i flertalet europeiska länder – Belgien, Frankrike, Nederländerna, Portugal, Tyskland samt de nordiska länderna. Ett steg i riktningen tas nu med modellerna Compass och Renegade som lanseras som hybrider.
Det är emellertid inte första gången modellerna blir elektrifierade. 2020 kom dom som laddhybrider med fyrhjulsdrift, de nya hybriderna får dock nöja sig med framhjulsdrift.
Systemet e-Hybrid parar en 1,5-liters bensinmotor på 132 hästkrafter med ett 48-voltssystem och en elmotor som ger maximalt 20 hästkrafter och 55 newtonmeter. Bilarna har en sjuväxlad automatlåda med dubbelkoppling.
Precis som i fallet med koncernkollegorna Fiat så luddar Jeep till begreppet. Det rör sig i själva verket om ett mildhybridsystem, precis som i fallet med ”hybriderna” Fiat 500 och Panda.
Jeep menar dock att systemet ska erbjuda helt elektrisk körning vid exempelvis parkering och långsam körning samt att förbrukningen och koldioxidutsläppen ska kapas med 15 procent jämfört med tidigare bensinmodeller.
Den fyrcylindriga bensinmotorn tillhör GSE-familjen (Global Small Engine) och är nyutvecklad för att passa hybridsystem. Den jobbar enligt Miller-cykeln vilket ger en hög kompression (12.5:1).
Tidigare nämnda laddhybrider står i dag för 25 procent av Jeeps totala försäljning i Europa och nu satsar man (som alla andra bilmärken) än mer på elektrifiering. I sommar kommer nya bland annat nya Jeep Grand Cherokee i 4xe-utförande – alltså som laddhybrid.
Jeep Compass e-Hybrid och Renagade e-Hybrid går i dag att beställa i Frankrike, Italien och Tyskland och snart även på andra marknader.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se