Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
110421-jeep-grand-srt8
110421-jeep-grand-srt8
110421-jeep-grand-srt8
110421-jeep-grand-srt8

Jeep Grand Cherokee SRT8 – snabbast hittills

0-100 km/h på 4,8 sekunder och en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h är sportbilssiffror. Men i det här fallet tillhör de nya Jeep Grand Cherokee SRT8 som är den snabbaste Jeepen hittills.

Behövs det verkligen en till jättesuv med jättemotor? Jeep tycker uppenbarligen det, så även den amerikanska pressen som har blivit alldeles till sig över nya Jeep Grand Cherokee SRT8 som premiärvisas på New York-salongen just nu. Kanske har de anledning till det, årsmodell 2012 av SRT8-modellen blir den snabbaste Jeepen som någonsin har byggts.

0-100 km/h på 4,8 sekunder och en begränsad toppfart på 250 km/h är onekligen imponerande för en bil som väger cirka 2,2 ton. De som tycker att den amerikanska kvartsmilen är ett intressant sätt att mäta en bils prestanda kan notera att Grand Cherokee SRT8 fixar denna på cirka 13 sekunder. Anledningen stavas HEMI-V8, som i nya Jeepens fall är på 6,4 liter och ger ifrån sig 465 hästkrafter och 630 newtonmeter i vridmoment. Trots effektökningen mot föregående Grand Cherokee SRT8 hävdar Jeep att bränsleförbrukningen är 13 procent lägre. 

Nya dunderjeepen ska inte bara vara snabb rakt fram utan sägs också vara den spänstigaste Jeepen någonsin tack vare det adaptiva stötdämparsystemet Selec-Track som gör det möjligt att ställa in fjädringen i fem lägen. Bromsarna ska inte heller vara skräp, att bromsa ned från 100 km/h till 0 ska gå på 35,3 meter. Bilen är en prestandamodell men kan självklart lastas full med allehanda lyxutrustning såsom DVD-spelare, Harman Kardon-stereo och automatlåda med paddlar på ratten.

Läs mer

Test och provkörningar