Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Jeep Renegade
Jeep Renegade
Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade officiell – byggd i Italien för hela världen

Det har pratats om babyjeepen ett bra tag men nu är den här. I Genève visas Jeep Renegade som är Jeeps minsta och mest varierade modell någonsin.

Den har förekommit flitigt på spionbilder och har länge förmodats få namnet Jeepster, men nu vet vi bättre. Jeeps nya instegsmodell återupplivar det Jeep-klassiska namnet Renegade och blir den minsta modellen i Jeep-utbudet.

 Renegade är en banbrytande modell för Jeep, inte bara sett till storleken utan kanske främst på grund av dess härkomst. Minijeepen kommer att byggas i Fiats Melfi-fabrik i södra Italien där även den kommande kusinmodellen Fiat 500X ska slutmonteras. Renegade bygger på samma kompakta plattformsstruktur som 500X och 500L.

 Amerikanen delar mycket med sina italienska kusiner men har mer avancerade hjulupphängningar fram och helt individuell bakaxel i stället för Fiat-bilarnas torsionsbakaxel. Detta för att öka framkomligheten i terräng. Renegade kommer att kunna köpas i framhjulsdrivet utförande samt med två olika fyrhjulsdriftssystem, det ena med en extra låg växel för krypkörning.

 När Renegade börjar säljas mot slutet av det här året sker det globalt och med ett brett utbud av drivlinealternativ. Inte mindre än 16 drivlinekombinationer finns tillgängliga. För Europa gäller fem olika motorer. Minst är en 1,6-litersbensinare med 110 hästkrafter och 152 newtonmeter som bara kan fås med femväxlad manuell låda och framhjulsdrift. Nästa motor heter 1,4 MultiAir2 och ger 140 hästkrafter och 230 newtonmeter. Här är det sexväxlad manuell eller dubbelkopplingslåda i kombination med framhjulsdrift som gäller. Samma motor finns i turboladdat utförande som ger 170 hästkrafter och 250 newtonmeter. Den här motorn kan bara fås med nioväxlad automatlåda och fyrhjulsdrift.

 På dieselsidan finns 1,6 MultiJet och 2,0 Multijet. Den förra utvecklar 120 hästkrafter och 320 newtonmeter medan den senare kan fås i 140- eller 170-hästarsutförande. Båda ger 350 newtonmeter och fås med fyrhjulsdrift. Sexväxlad manuell eller nioväxlad automat finns att välja mellan.

 Den som är sugen att ge sig ut i terrängen väljer med fördel Trail Hawk-versionen som har 30 millimeter högre markfrigång, 17-tums offroaddäck, dragöglor och hasplåtar.

 Utseendemässigt bjuder Renegade på ett nytt stuk men Jeep-arvet känns igen. Den breda grillen med sina sju stående luftintag finns där och hjulhusen är kantiga på Jeep-vis. Därtill finns ett säreget tak som kan öppnas i sektioner. Jeep kallar det My Sky. Taket kan fås i ett utförande där man får plocka bort och sätta dit panelerna manuellt eller i ett dyrare utförande där en elmotor sköter manövrerandet.