Jeep Renegade – tre snabba från provkörningen
Europa-versionen av Jeep Renegade har nu presenterats och i samband med det skickade vi Jonas Borglund till Milano för provkörning av den nya amerikanen som byggs i Europa. Hur bra är den? Vi ringer och frågar.
Hej Jonas! Skiner solen på dig där du är och varför är du där?
– Jag är i Milano, eller snarare vid Fiats testbana Balocco. Solen skiner, det är varmt. 28 grader. jag är här för att köra Jeep Renegade, märkets nya minsting till terrängbil.
Dina upplevelser?
– Att den är betydligt större i verkligheten än vad den gör sig på bild. Skulle säga att den är i Ford Kuga-storlek. Ser kaxig ut, syns att det är en Jeep. Hela fronten andas typiskt Jeep.
– Jeep säger att det är den mest terrängkompetenta bilen i lilla ”J-segmentet”. Det får jag nog hålla med om. Vilken annan bil i den här klassen har lågväxel och diffspärr på bakaxeln? Den gör inte heller dåligt ifrån sig bortanför stock och sten. Den går fint, är tyst, har bra styrning och stötdämpning.
Låter bra! När kommer den till Sverige och vad kostar den?
– Inga svenska priser är annonserade i dagsläget. Men under 200 000 kronor för snikversion med 1,4-litersbensinare och framhjulsdrift. Över 300 000 för värsta Trailhawk-versionen med allt vad det innebär. Mot slutet av året är det svensk premiär.
Exakt hur bra Jeep Renegade är i terräng och på asfalt får du reda på i Teknikens Värld nummer 21/2014 som utkommer 25 september. Är du prenumerant får du tidningen tidigare än så.
Har du svårt att få nog av Jeep Renegade har du hela 130 bilder här nedan att vila ögonen på. Finns en hel del häftiga bilder och utföranden på bilen som kan vara värda att kika lite extra på.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se