Jeeps försäljning stagnerar
Jeep är är en av FCA-koncernens starkaste varumärken men försäljningen i Europa har stannat av.
Med FCA som ägare sedan 2014 har märket Jeep gått som tåget. Tills nu vill säga, i alla fall ur i ett europeiskt perspektiv. 2017 steg försäljningen här med blott två procent, något som koncernens högste chef Sergio Marchionne tycker är frustrerande. Med tanke på Jeeps profil och rådande suvtrend borde marknadsandelen vara större, tycker han.
Nu kavlar man upp ärmarna inför 2018 med en ny chef för Europa, Jeff Hines, och ställer förhoppningarna till fyra modeller: Nya Compass som kom hösten 2017 (läs vår provkörning här), uppdaterade Cherokee och Renegade. Runt hörnet lurar även nya Wrangler
.Den 1 juni ska Jeep dessutom presentera en framtidsstrategi för märket som även omfattar hybridteknik. En av anledningarna till de dåliga siffrorna spås ha att göra med den allt mindre efterfrågan på dieselmotorer.En annan förklaring kan märkligt nog vara märkets image. Många förknippar Jeep mer med terräng- än vardagskörning. Presentationsfilmen av kommande Wrangler nedan bromsar inte direkt den tendensen.
https://youtu.be/zopU3jLOe2o
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se