Jim Clarks Lotus Elite på auktion
Sugen på att äga en riktig klassiker körd av en världsmästare? Nu har du chansen när Jim Clarks Lotus Elite ropas ut på auktion.
Lotus Elite med internkod Typ 14, tillverkades åren 1958 till 1963 och var Lotus första serietillverkade bil för gatbruk. Ett tusental exemplar byggdes med en Coventry Climax-motor på som mest 105 hästkrafter under huven och bilen hade givetvis kaross i glasfiber. En klassiker, helt enkelt.
Nu har du chansen att ropa in en Elite utöver det vanliga: bilen med chassinummer 1659, ägd av Formel 1-föraren Jim Clark som vann VM 1963 och 1965. Bilen ska han ha fått som betalning i februari 1962 av Lotus som han körde för under hela sin Formel 1-karriär med start 1960.
Bilen är av 1962 års modell och säljs med sin originalmotor, sina originalnummerplåtar och dokumentation som visar att Jim Clark var bilens första ägare.
Den är en av 23 i Super 95-utförande vilket bland annat innebär starkare motor, större bensintank, vakuumassisterad servostyrning och tvåtonslack.
LÄS MER: Bilar till salu
I år är det 50 år sedan Jim Clark omkom under ett Formel 2-lopp på tyska Hockenheim. Han startade i 72 Formel 1-lopp och vann 25 av dem. 33 gånger stod han i främsta startruta och 28 gånger klockades han för bästa varvtid.
Lotusen väntas gå för mellan 150 000 och 200 000 pund, det vill säga mellan 1,7 och 2,3 miljoner kronor. Du behöver inte bestämma dig nu – bilen ropas ut den 5 september i London av RM Sotheby’s.
Tycker du att bilen ovan inte alls ser ut som en Lotus Elite? Då tänker du säkert på andra upplagan av modellen som presenterades 1974: Typ 75. En bil med märkliga former som vi i kommande nummer av Klassiska Bilar (nummer 7/2018, ute i butik 24 juli) kör mot två andra udda britter: Gilbern Invader och Reliant Scimitar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se