Kampanj ska öka antalet barn som sitter bakåtvänt

Under barnsäkerhetens dag lanserar bilbarnstolsföretaget Axkid kampanjen Back to the Future. Syftet är att väcka uppmärksamhet med riskerna när små barn sitter framåtvända i bilen.

I dag den 5 maj är det Barnsäkerhetens dag, ett evenemang som startades av försäkringsbolaget Volvia 2009 och som genomförs i samarbete med NTF. Syftet är att väcka insikt om att barn i förskoleålder bör sitta bakåtvända i bilen och därför arrangeras ”baklängesmarscher” på förskolor runt om i landet.

Den svenska rekommendationen är att barn ska sitta bakåtvänt till minst fyra års ålder. Men enligt Folksams senaste undersökning sitter 70 procent av svenska barn framåtvända vid fyra års ålder och i övriga Europa vänder man barnen framåt redan vid ett års ålder, vilket ökar risken upp till fem gånger för allvarliga skador vid en olycka enligt statistik från Transportstyrelsen. 

Nu lanserar det Göteborgsbaserade bilbarnstolsföretaget Axkid kampanjen Back to the Future och som ett första steg i det påbörjade förändringsarbetet har man skapat en global informationskampanj om bakåtvänt åkande. Kampanjsidan fungerar som en arena för medverkan i syfte att samla röster och stöd för att driva frågan om barntrafiksäkerhet i Europa. 

– Med initiativet Back to the Future hoppas vi att kunna engagera och skapa debatt kring barns rätt till högsta säkerhet, säger Daniel Johanson, vd på Axkid, i ett pressmeddelande. 

Man pekar bland annat på att det i dag saknas lagstiftning i både Sverige och Europa kring bakåtvänt åkande, trots att tester från frontalkrockar visar att krafterna som barnets känsliga nacke utsätts för är upp till fem gånger större när barnet åker framåtvänt, jämfört med när barnet sitter bakåtvänt.