Kapad Saab-garanti i USA
Garantitiden på Saab-bilar som säljs i USA kortas rejält. GM:s förhoppning är att man genom kortare garantitider ska kunna spara pengar. Frågan är om de redan fåtaliga kunderna kommer att acceptera förändringen.
Att världens, och framförallt USA:s bilmarknad befinner sig i en kris är ingen nyhet. Speciellt tungt går det för amerikanska General Motors, Ford och Chrysler. GM presenterade härom veckan ett omfattande sparpaket som ska förbättra företagets finanser med 90 miljarder under det kommande året. Men uppenbarligen räcker inte det. Det verkar nu som att man tar till alla möjliga knep för att spara minsta krona. Den senaste åtgärden är att försämra garantivillkoren för Saab i USA.
I stället för 5 år eller 16 000 mils garanti ska de amerikanska Saab-kunderna endast få 4 år eller 8 000 mils garanti. Enligt GM:s taleskvinna Joanne Krell ska dock den kostnadsfria planerade servicen under de tre första åren alternativt 6 000 mil finnas kvar även i fortsättningen. Saab är ensamt som GM-märke att erbjudas med denna service, vilket enligt Krell gör att Saab-köparna fortfarande kan förvänta sig goda villkor. Enligt Krell är det bara Saab som berörs av de förändrade garantivillkoren. Hon kan inte redogöra för hur mycket pengar som sparas på åtgärden, rapporterar Reuters.
Orsaken till förändringarna är helt enkelt att GM måste spara pengar. Under det första halvåret sjönk GM:s försäljning i Nordamerika med 22 procent. Utöver besparingen på Saab-garantierna ska totalt 90 miljarder sparas under det kommande året. Tusentals anställda får gå och löneförmånerna för dem som blir kvar försämras rejält. Samtidigt tvingas man låna stora summor för att rädda företaget från konkurs.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se