Kazamai – Mazdas nya virvelvind
Kazamai blir tilltalsnamnet för Mazdas senaste konceptbil som ska visas på bilsalongen i Moskva i augusti. Mazdas nya virvelvind är en fyrhjulsdriven crossover som tagits fram speciellt för den ryska marknaden.
Mazda är duktiga på att spotta ur sig nya koncept titt som tätt. Lika duktiga är de på att göra koncepten nydanande och iögonfallande. Deras senaste koncept heter Kazamai, och det är inte mindre vågat än något av de tidigare koncepten. Kazamai kan dessutom sägas symbolisera en viktig brytpunkt inom bilindustrin. Kazamai ska nämligen premiärvisas på den internationella bilsalongen i Moskva som öppnar sina portar i slutet av augusti.
Att Mazda har valt att ta fram Kazamai speciellt för den ryska bilsalongen är naturligtvis ingen slump. Som vi har berättat om tidigare är Ryssland numera den största bilmarknaden i Europa, sedan Tyskland passerats. Världens biltillverkare börjar i allt högre utsträckning inse potentialen på den ryska marknaden, och Moskvas bilsalong blir då det naturliga tillfället att visa upp sig, vilket Mazda nu passar på att göra. Att Kazamai är en högbyggd crossover är heller ingen slump. Suvarna förlorar i popularitet i USA och Europa, medan de ryska bilköparna fortfarande väljer suvar i hög utsträckning.
Med Kazamai bygger Mazda vidare på den designtradition man har etablerat med de tidigare koncepten Nagare, Ryuga, Hakaze, Taiki och Furai. Mazdas recept på läckra desingkoncept är långdragna och flyktiga linjer som ska ge en känsla av lätthet och naturlighet. Hur väl de lyckas är upp till det personliga ögat att avgöra. Temat för Kazamai sägs vara ”Virvelvindar”, vilket är ganska logiskt med tanke på att Kazamai betyder just det. speciellt tydligt blir virvelvindstemat när man ser till de läckra linjerna på dörrsidorna. De tekniska detaljerna är få men tydliga. Kazamai ska drivas av en direktinsprutad motor kopplad till en halvautomatisk växellåda. Fyrhjulsdriftssystemet driver alla de 22 tum stora hjulen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se