Kia byter namn för att locka yngre köpare
Koreanska Kia är inte helt nöjda med åldern på sina kunder. För att locka yngre köpare ska Kias modeller byta namn. Picanto, Magentis och Carens med flera ska bytas mot roligare och mer spännande beteckningar.
Sydkoreanska Kia arbetar hårt för att nylansera sig själva som bilmärke. Den gamla tråkstämpeln ska tvättas bort och en ny och ungdomlig image ska anammas. Det nya designspråket har vi fått se prov på i form av Soul, nya Sorento och inte minst No 3-konceptet från årets Genèvesalong. Men nya linjer räcker inte när Kia ska förnya sig själva. Enligt Kias marknadsföringschef Michael Sprague ska även namnen på modellerna förändras. ”Vi vill lägga det gamla bagaget efter oss”, som Sprague själv uttrycker det.
En starkt bidragande orsak till Kias nytänkande är den höga genomsnittsåldern på köparna. I USA är den genomsnittlige Kia-köparen 52 år gammal. Det är tydligen på tok för gammalt för Kia som nu vill att köparna ska bli yngre. Nya Soul och även den nya sedanmodellen Forte, som ersätter gamla Cerato/Spectra, är exempel på nya och ”roliga” namn som Kia eftersträvar. Kia verkar inte vara bekymrade för att deras märkesidentitet ska förloras till följd av förändringarna. I samtal med Automotive News lyckas Sprague mycket träffande förklara Kias dilemma. ”Många människor vet ändå inte vilka vi är, så varför inte passa på och gå över till nya namn som till exempel Forte”. Förutom nya och häftiga namn ska Kia även lägga stora resurser på marknadsföring som riktas mot unga köpare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se