Kia Cadenza utmanar tyskarna
Koreanernas framfart fortsätter. Nu siktar Kia på att ta över det mellanstora sedansegmentet med helt nya Cadenza. Föråldrade Opirus försvinner ut och in kommer i stället den modernare, lättare och mindre men ändå rymligare Cadenza.
På gatorna i Seoul är det sydkoreanska lyxvagnar från Hyundai och Kia som gäller om man vill synas. Här i Sverige är dock försäljningen av de stora koreanerna näst intill obefintlig. Det är det tänkt att bli ändring på nu när Kia lanserar sitt helt nya flaggskepp Cadenza. Modellen ersätter den ålderstigna Opirus, även känd som Amanti på vissa marknader. Designmässigt påminner Cadenza inte det minsta om sin föregångare, tacka Kias designchef Peter Schreyer, tidigare designchef på Audi, för det.
De helt nya och moderna formerna ska sätta ordentlig fart på Kias försäljning i det stora sedansegmentet. De fräscha och ”premiumaspirerande” formerna syns inte bara på utsidan, interiört ha Kia försökt skapa en välkomnande atmosfär med ”välkomstsystem” som tänder belysningen både på utsidan och insidan för att välkomna föraren. En ljusslinga löper över instrumentbrädan och ut på dörrsidorna för att skapa en klubbliknande stämning i kupén. I övrigt är interiören packad med det mesta man kan förvänta sig av en bil i storleksklassen. Till exempel tvåzons klimatanläggning, key less-go med starknapp, parkeringssensorer och backkamera.
Kia Cadenza är aningen kortare än Opirus, men med 45 millimeter längre mellan hjulaxlarna (2 845 totalt) och en mer kompakt förpackad bakre hjulupphängning ska utrymmet i baksätet vara betydligt bättre. Cadenza bygger på Kias nya framhjulsdrivna Type N-plattform som även kommer att ligga till grund för flera nya modeller och den nya konstruktionen gör att Cadenza väger in på 1 575 kilo, 130 kilo lättare än Opirus.
Cadenza erbjuds med tre bensinmotorer. Den största är en 3,5-liters V6 med 290 hästkrafter och 338 Nm. V6-motorn skickar Cadenza från 0-100 km/h på 7,2 sekunder och får den att nå en toppfart på 230 km/h. De två andra motorerna vill Kia hålla lite hemliga och nöjer sig med att säga att den minsta ger 165 hästkrafter. Växlingarna sköts av en sexstegad automatlåda med möjlighet att växla med paddlar på ratten eller med växelspaken.
Cadenza premiärvisas på Riyadh Motor Show i Saudiarabien den 12 december och kort därefter gör den ett framträdande i Dubai den 15 samma månad. Vi i Europa får vänta till januari för att få se Kias nya flaggskepp.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se