Kia mot strömmen - visar nya familjebussen Carnival
Renault har valt att sluta bygga renodlade familjebussar och konkurrenten Ford har följt efter.
Då väljer Kia att fortsätta i segmentet.
Här är fjärde generationen av Kia Carnival – något så udda numera som en klassisk minivan.
När suvarna blir allt mer populära är det några bilsegment som drabbas. Mercedes har plockat bort cabrioletversioner, några slutar med kombibilar och de allra flesta har lagt ner de klassiska minibussarna.
Men inte Kia. De presenterar i stället en helt ny generation av Kia Carnival, de fjärde i ordningen som börjar säljas i Korea i höst och som kommer till Europa i vinter.
Nu inser Kia ändå vartåt det blåser och designen på nya Carnival, eller Sedona som den heter på vissa marknader, går lite åt suv-hållet. Inte lika mycket som Peugeot med 5008 men visst ser det lite tuffare och kantigare ut.
Nya Carnival byggs på Kias nya plattform för mellanstora bilar och för att ändå distansera sig från ordet familjebuss har Kia i stället valt att kalla Carnival för en Grand Utility Vehice.
Vi kan se kortare överhäng jämfört med den utgående modeller och A-stolpen har flyttats tillbaka för att ge utrymme för en längre motorhuv. Längre hjulbas har ökat på innerutrymmena. A-, B- och C-stolparna är svarta medan taket svävar lite fritt i karossfärgen. C-stolpen har också en kromlist som förstärkning av profilen.
Carnival ska erbjudas med tre eller fyra stolsrader vilket betyder att den rymmer allt från sju till 11 passagerare. De fyra raderna ryms tack vare att Carnival kliver upp till en total längd på 515 cm. Den andra stolsraden går att få lite extra lyxig med "Premium Relaxation Seat", lite extra lyx och komfort för de som sitter bakom förarplatsen. Om du fäller alla stolarna så går det att lasta totalt 2 905 liter.
Kia packar också Carnival med ny teknik avseende informationssystemet. Allt styrs via en 12,3-tumskärm för förarna och en lika stor skärm i mitten av instrumentbräda för information och navigation. Dubbla skärmar för tankarna till Mercedes nya skärmlösning. Kia satsar också på haptiska skärmar, alltså med en lätt knappkänsla vid funktionen. Det finns också en speciell skärm för klimatanläggningen.
Vill du ha kontakt med baksätespassagerarna så kan det ske med hjälp av ombordkameror och en separat ljudanläggning. Det går att se och prata med de som sitter allra längst bra direkt från förarplatsen.
Carnival har skjutdörrar och samtliga dörrar kan skötas från förarplatsen med en knapptryckning.
Under den nya långa huven finns tre olika motorer att välja på. Det finns en 3,5-liters bensin-V6:a på 294 hästkrafter, ytterligare en V6:a på 272 hästkrafter samt en ny 2,2-litersdiesel. Alla tre motorer arbetar tillsammans med en åttastegad automatlåda. Däremot saknas hybrider och laddhybrider till Carnival.
Kia har förstås samtliga tillgängliga säkerhets- och assistanssystem i nya Carnival och lägger också till Safe Exit Assist. Det går inte att öppna skjutdörrarna om bilen upptäcker att det kommer ett fordon bakifrån.
Nya Kia Carnival kommer i nuläget inte att säljas här enligt den svenska generalagenten.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se