Kia och Hyundai håller bäst enligt svensk statistik
Länsförsäkringars årliga maskinskaderapport är släppt för 2017 och i den ser vi att Hyundai och Kia har de mest problemfria bilarna medan Land Rovers modeller föga smickrande har högst maskinskadefrekvens.
Även om Länsförsäkringars maskinskaderapport innehåller årtalet 2017 kan du inte applicera statistiken rakt av på bilar av modellår 2017. Rapporten baseras nämligen på omkring 4 000 maskinskador som anmäldes under 2015 och som ersatts av bolagets maskinskadeförsäkring. Rapporten bygger endast på maskinskador och är uppdelade i åtta olika kategorier som ser ut som följer:
Motor
Kamdrivning/kamrem, turbo, motorbyte, topplock/packning.
Kyl- och värmesystem
Kondensor, AC-kompressor, vattenpump.
Växellåda/drivning
Koppling, svänghjul, fördelningslåda/fyrhjulsdrift.
Bränslesystem
Spridare, bränslepump, styrelektronik, insug.
El/elektronik
Elektroniska styrdon, generator, startmotor, säkerhetsystem/airbag. Här ingår även skador inom ramen för elektronikförsäkringen som ersätter exempelvis komfortsystem, fabriksmonterade säkerhetssystem och system för kommunikation och information.
Avgasrening
EGR/avgasrening, katalysator.
Bromssystem
ABS-enhet, stabiliseringssystem/ESP, bromsservo, parkeringsbroms.
Styrning
Styrväxel, rattlås, servopump.
Det ska tilläggas att ungefär var tredje personbil i Sverige är försäkrad hos Länsförsäkringar.
Antalet motorskador per 100 bilar uppgick under 2015, det år som Länsförsäkringars rapport är baserad på, till 1,4 (röd stapel i diagrammet nedan). Vanligaste typen av skada berör motorn (23 %), därefter kommer kyl- och värmesystem (20 %), växellåda/drivning (19 %), bränslesystem (13 %), el/elektronik (13 %), avgasrening (7 %), bromssystem (3 %) och styrning (3 %).
Sydkoreanerna i topp
Det bilmärke som enligt Länsförsäkringars rapport har lägst skadefrekvens, ungefär 0,25 skador per 100 bilar, är Kia (i J.D. Powers kvalitetsindex i fjol toppade Kia även den listan). Precis efter kommer syskonmärket Hyundai. Dessa båda står nästan i en klass för sig när det kommer till låg maskinskadefrekvens. Därefter kommer sex japanska biltillverkare med omkring 0,5 skador per 100 bilar. På en positiv nionde plats ligger Renault, ett märke som ofta har varit utskällt för dåligt kvalitet, inte sällan baserat på Bilprovningens gamla statistik och på ägarnas omdömen (som baseras på andra värden än denna nya rapport).
Land Rover och Porsche har flest skador
Högst skadefrekvens har Land Rover (inklusive Range Rover) med ungefär 3,8 skador per 100 bilar. De ligger tätt före Porsche som även de ligger högt med 3,7 skador per 100 bilar. Dessa båda biltillverkare ligger enligt Länsförsäkringar i en klass för sig när det gäller hög skadefrekvens. Porsche kan förmodligen komma undan med att deras bilar körs hårdare än många andra märkens bilar. Ner till tredje plats är ett hopp till Mini med 3,0 skador per 100 bilar.
Tyskarna generellt sämre än medel
Noterbart är att flera av de tyska märkena har högre skadefrekvens än medelbilen, bland annat BMW, Volkswagen och Opel. Av de tre tyska ”premiummärkena” är det bara Mercedes som är bättre än medelbilen. Mercedes ligger lite bättre till än Volvo. Ett annat starkt premiummärke, Lexus, ligger i den bra änden av diagrammet.
En koncern betyder inte samma skadefrekvens
Även inom en och samma koncern kan det skilja i skadefrekvens. Seat ligger till exempel betydligt högre upp än övriga märken inom Volkswagen-koncernen, bortsett från Porsche som ju ligger i klass för sig. Seat har betydligt högre skadefrekvens än övriga på motorer, vilket kan anses märkligt då Seats modellers motorer är mer eller mindre identiska med exempelvis Skodas. Audi är bästa märke inom koncernen.
Bensin och diesel nästan sida vid sida
Av statistiken får vi även reda på att motorskador är betydligt vanligare på bensinmotorer än dieselmotorer men att transmissionsskador oftare uppstår hos bilar som är dieseldrivna. När det kommer till fel med avgasreningen är dieselbilarna i en klass för sig. Och på tal om avgasrening, här står Land Rover i en klass för sig, i negativ bemärkelse. Åtta gånger högre skadefrekvens än vad medelbilen har.
Totalt sett, alla skadetyper inkluderade, gör att det är mer eller mindre dött lopp mellan bensin och diesel. Dieselbilar har något lägre skadefrekvens.
Lexus dyrast att reparera
Att åtgärda en bil med maskinskador är kostsamt. Enligt Länsförsäkringars statistik är Lexus dyrast av samtliga bilmärken (som ingår i statistiken, dvs 30 st) när det gäller reparationskostnader. Porsche ligger också väldigt högt och så även, kanske lite mer otippat, Chrysler. Lägst reparationskostnader har Fiat, men strax därefter ligger Volvo med bland de lägsta reparationskostnader av alla märken.
Läs gärna hela Länsförsäkringars maskinskaderapport 2017. Titta åtminstone på tabellerna, det är intressanta siffror som presenteras. Notera att alla märken inte ingår i Länsförsäkringars rapport, exempelvis Alfa Romeo, Jaguar och Lancia. Det ska också tilläggas att biltillverkare har olika former och längder på sina garantier vilket kan påverka den statistik som Länsförsäkringars rapport presenterar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se