Kia Optima T-Hybrid – 20 procent starkare och snålare dieselhybrid
Kia Optima har funnits som bensinhybrid sedan tidigare men nu är en dieselhybrid på gång. Nu är det 1,7-litersdieseln som får elunderstöd och dessutom manas på av en elektrisk kompressor.
Kia Optima går redan nu att köpa med hybriddrivlina men på Parissalongen kommer sydkoreanerna att visa Optima med ett nyutvecklat hybridsystem och den här gången har de bytt bensinmotorn mot en dieselmotor.
Bilen som ska ställas ut i Paris heter Optima T-Hybrid och drivs i första hand av Kias välkända 1,7-litersdiesel och i andra hand av en elmotor som får kraft från ett 48-voltsbatteri under bagageutrymmet. Kia har inte släppt några vidare tekniska specifikationer eller prestanda- eller förbrukningssiffror eftersom Optima T-Hybrid än så länge är ett koncept och drivlinan är under utveckling.
De berättar däremot att Optima T-Hybrid ska vara omkring 20 procent snålare och 20 procent starkare än vanliga Optima med 1,7-literdieseln. Bidragande till det är bland annat en ny, elektrisk kompressor på dieselmotorn.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se