Kia Stonic officiell utan hårda fakta
Förmiddagens bildläcka fick Kia att agera. Nu har de släppt en handfull bilder på Stonic och lite information – dock utan att vara speciellt detaljerade.
I förmiddags skrev vi om Kias nya suv i B-segmentet eftersom bilder hade läckt ut på nätet. Nu är Stonic, som modellen heter, mer eller mindre officiell eftersom Kia, åtminstone i Sverige, har skickat ut ett gäng högupplösta bilder tillsammans med lite fakta. Tyvärr saknas de riktigt smarriga detaljerna, dessa bjuds vi på vid ett senare tillfälle.
Att Kia satsar på en suv av denna storlek (runt 4,16 meter lång baserat på syskonbilen Hyundai Konas längd) beror på att segmentet växer så det knakar, så pass att det väntas växa om de mellanstora suvarna (Qashqai-storlek) om två, tre år.
– Kia Stonic kommer att bli en av de mest övertygande nya bilarna i den snabbt växande klassen tack vare Kias unika garanti, bilarnas tillförlitlighet och erkänt höga kvalitet samt moderna design. Eftersom segmentet expanderar kan Stonic bli en av våra mest sålda bilar, säger Michael Cole, vd för Kia Motors Europe.
Kia kallar Stonics design för vågad, men jämfört med Hyundai Kona anser vi att den är ganska sansad. Men visst har den ett kaxigt yttre som få bilar i denna klass kan uppvisa.
En annan detalj som sticker ut är C-stolparnas utformning som ser ut att löpa som en båge genom det olikfärgade taket. Kia kallar därför taket för att vara Targa-liknande. Visst, vi kan förstå hur de tänker, men kopplingarna till en Targa-konstruktion är långsökta.
Taket i sig är valbart i fem olika kulörer som tillsammans med antalet karossfärger ger totalt 20 olika kombinationer. Vi snackade ju i dagens tidigare artikel om anpassningsbarhet, att som kund ha möjligheten att sätta sin egen prägel på Stonic, och det är just så Kia vill ha det. Kunderna efterfrågar den typen av valmöjligheter i dag. Därför finns det även flertalet valmöjligheter för att piffa upp interiören.
Motorerna till Stonic är inte riktigt enligt den mall vi presenterade i förmiddags, men till hälften blev det rätt (vi baserade vår uppgifter på Konas motorpalett). 1,0-liters T-GDI-motorn på 120 hästkrafter är densamma hos de båda modellerna, så även en 1,6-liters dieselspis som Kia inte går närmare in på än att den kompletterar utbudet (i ett senare skede enligt Hyundai). Övriga motorer är bensinare utan turboladdning, en på 1,25 liter och en på 1,4 liter. 1,25:an har vi kört i bland annat nya Kia Rio och den är en seg maskin i jämförelse med den pigga turbomaskinen på 1,0 liter.
Vidare beskriver Kia Stonic som klassens bästa när det gäller utrymme i axelbredd, dock utan att gå in på hur bred bilen är (1,8 meter misstänker vi). 352 liter bagageutrymme ryms. Det är bara 25 liter mindre än i den ungefär två decimeter större Toyota C-HR.
I höst lanseras Kia Stonic i Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se