Kinesiska bilar imponerar i Euro NCAP
I årets femte och sista krocktestomgång hos i Euro NCAP testades 14 bilar. De tidigare usla resultaten för kinesiska bilar är som bortblåsta med fyra stjärnor för både Geely och MG.
Av de 14 bilarna vars resultat presenterades i dag klarade åtta av dem toppbetyget fem stjärnor, men det är bland de fyrstjärniga bilarna som den största nyheten finns. Förutom Fiat Panda, Jeep Grand Cherokee, Jaguar XF och Renaults elbil Fluence ZE, som alla fick fyra stjärnor, finner den som letar även de två kinesiska bilarna Geely Emgrand EC7 och MG6. Sedan bland annat Brilliance gjorde allt annat än briljera i krocktesten för några år sedan, har många kinesiska bilar utmärkt sig med att vara trafikfarliga.
Även kinesiska Geely, som vi svenskar känner igen som Volvo Personvagnars ägare, lyckades så sent som för lite drygt ett år sedan med konsten att få noll stjärnor i ett krockprov i Latin NCAP.
Nu verkar de kinesiska tillverkarna ha tagit till sig kritiken. Den kinesiska motsvarigheten till Euro NCAP, C-NCAP, har skärpt sina krocksäkerhetskrav och när de nya resultaten nu presenteras så klarar båda kineserna Geely och MG6 av fyra stjärnor.
– De här resultaten är en milstolpe för den kinesiska bilindustrin. Det är ett klart tecken att kinesiska biltillverkare jobbar utifrån på tidigare erfarenheter och investerar i bättre fordonssäkerhet. Även med de kommande skärpta kraven kan man vänta sig att fem stjärnor är inom räckhåll snart, säger Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen i ett pressmeddelande.
Andra överraskningar bland de fyrstjärniga bilarna är att Renaults elbil Fluence ZE inte fick fem stjärnor. Skälet till den lägre bedömningen är att Fluence ZE presterade dåligt på förar-, passagerar- och fotgängarskyddet. Bland elbilarna är den nu att jämföra med Mitsubishi i-MiEV, som även den fått fyra stjärnor. Nissan Leaf och Opel Ampera är därmed fortsatt säkrast bland elbilarna med sina respektive fem stjärnor.
Fiat Panda tappade en stjärna eftersom den inte erbjuds med ESC som standardutrustning, trots att säkerhetsutrustningen blir obligatorisk i alla bilar inom EU från och med nästa år. Bland småbilarna fick Volkswagen Up full pott, och de fem stjärnorna gäller även syskonbilarna Seat Mii och Skoda Citigo.
Jeep Grand Cherokee visade på dåligt barnpassagerarskydd och fick fyra stjärnor. Säkerhetsbälteshållaren höll oroväckande nog på att gå i två bitar, vilket Euro NCAP nu uppmanar Jeep att undersöka vidare.
Volkswagen Beetle och Subaru XV uppnådde högst resultat i denna femte och sista omgång krockprov för 2011. Särskilt imponerade blev Euro NCAP av barnpassagerarskyddet som är de högsta man uppmätt. Subaru visade prov på nytänkande när man som första bil har en automatisk krockkudde som känner av hur mycket personen i passagerarsätet väger för att krockkudden inte ska skada yngre barn i händelse av en olycka.
De som fick fyra stjärnor är:
Geely Emgrand EC7
https://youtu.be/JsLe3NHvNts?width=575&height=353MG6
https://youtu.be/tRIZRKU29IE?width=575&height=353Fiat Panda
https://youtu.be/egPPoPj0kDY?width=575&height=353Jeep Grand Cherokee
https://youtu.be/EGYoM2-WTFc?width=575&height=353Jaguar XF
https://youtu.be/x9zHfnqd38o?width=575&height=353Renault Fluence ZE
https://youtu.be/jb73nqoiaZk?width=575&height=353Fem stjärnor fick:
Chevrolet Malibu
https://youtu.be/YGGYaKZiHm4?width=575&height=353Kia Rio
https://youtu.be/_PIacVhe5SQ?width=575&height=353Mercedes Benz B-klass
https://youtu.be/ECt7SG0GTvI?width=575&height=353Mercedes Benz C-klass Coupé
https://youtu.be/nHPF2rGxJ0s?width=575&height=353Range Rover Evoque
https://youtu.be/ltyzg7F4Z7Q?width=575&height=353Subaru XV
https://youtu.be/kpeAgfetvY8?width=575&height=353Volkswagen Beetle
https://youtu.be/P3PbgjwWQjA?width=575&height=353Volkswagen Up/Seat Mii/Skoda Citigo
https://youtu.be/_YhfqnoDlW4?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se