Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Klassikerguiden: 1990-talare

Framhjulsdrift, direktinsprutning och tuggummipop. 1990-talet tar nu plats som klassikerårtionde, och en del modeller är redan accepterade entusiastbilar. Här är tretton som, om inte annat, nästan är där. Är du redo för 1990-talet?

Alfa Romeo GTV (1995–2006)

Ett klassiskt klingande modellnamn. Redan på 1960-talet kom den första Alfa GTV, men efter det att den Alfetta-baserade GTV gått ur produktion 1987 lades modellnamnet på is. 1995 var det dags för en revival. Bilen, som ritades av Pininfarina tillsammans med dåvarande designchefen hos Alfa Romeo, sedermera superstjärnan Walter de Silva, fick en kraftigt kilformad sidolinje och, till skillnad från sina föregångare, framhjulsdrift. Den taklösa versionen fick namnet Spider, och ersatte den modell som tillverkats 1966–1993.

Data

Ursprungligt pris: 265 900 kr (1996). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 970 cm3, insprutning, 150 hk, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 254, längd 428, bredd 178, höjd 132. Tjänstevikt 1 370. | Fartresurser: 0–100 km/h 8,4 s. Toppfart 210 km/h. | Pris: Från 15 000 kr.

 

BMW Z1 (1989–1991)

BMW:s första roadstermodell på nära trettio år skulle inte bli den succé som företaget hade hoppats på. Endast 8 000 exemplar kom att tillverkas av den lilla glasfiberbilen Z1. Även om en del under skalet delades med dåtidens BMW 3-serie, så var ändå Z1 något radikalt. Ta till exempel dörrarna, som öppnades vertikalt, nedåt i tröskellådorna, eller det faktum att alla karosspaneler gick att plocka bort och byta ut. Andra nymodigheter var multilänkbakaxel och integrerad störtbåge. Z1 var först ut i en serie roadstermodeller med samma begynnelsebokstav, senare under 1990-talet kom både Z3 och Z8, och än i dag finns Z4 i BMW:s modellprogram. ursprungligt

Data

Ursprungligt pris: Cirka 300 000 kr (1989). | Teknik: 6-cyl radmotor, 2 494 cm3, insprutning, 170 hk, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 245, längd 392, bredd 169, höjd 128. Tjänstevikt 1 250 kg. | Fartresurser: 0–100 km/h 7,9 s. Toppfart 225 km/h. | Pris: Från 200 000 kr.

 

Foto: Ford

Ford Ka (1996–2008)

Nej, namnet hämtades inte ur djungelboken, vad vi vet. Första gången Ka dök upp som Fordnamn var på Genèvesalongen 1994, på en konceptbil med ohämmat runda former. När produktionsmodellen kom två år senare var formspråket radikalt annorlunda, hämtat från andra koncept. Ford Ka var först med de så kallade New Edge-formerna som märket använde länge efteråt. Under skalet var dock inte moderniteten lika slående. Motorn hade anor från 1950-talets Ford Anglia och bottenplattan kom från Ford Fiesta, presenterad redan sju år tidigare. Trots det blev Ford Ka generation ett långlivad, hela tolv år. Produktionen skedde dock varken i Tyskland eller England, där bilen utvecklats, utan i Spanien.

Data

Ursprungligt pris: 89 400 kr (1998). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 299 cm3, insprutning, 60 hk, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 244, längd 362, bredd 164, höjd 137. Tjänstevikt 975. | Fartresurser: 0–100 km/h 15,4 s. Toppfart 155 km/h. | Pris: Från 6 000 kr.

 

Lotus Elan II (1989–1995)

Ett klassiskt modellnamn, ett oklassiskt upplägg. När Elan generation två presenteras är världen i skarven mellan 80- och 90-talet, och brittiska Lotus hade hamnat som en udda fågel inom amerikanska jätten General Motors stora märkesportfölj. Motorn hämtades från koncernsyskonet i Japan, Isuzu, och många interiöra reglage från Opel. Tillverkningen pågick till 1992, men återupptogs när Lotus bytt ägare till Bugatti 1994–1995. Dessa senare modeller är benämnda S2. De första 129 bilarna saknade turbomatning. Cirka 4 700 Elan II byggdes totalt.

Data

Ursprungligt pris: 285 000 kr (1991). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 588 cm3, insprutning, 165 hk, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 225, längd 380, bredd 173, höjd 123. Tjänstevikt 1 090. | Fartresurser: 0–100 km/h 7,2 s. Toppfart 220 km/h. | Pris: Från 55 000 kr.

 

Foto: Andreas Libell

Mazda MX-5 Miata (1989–1998)

Egentligen var det inget nytt som Mazda erbjöd med MX-5, eller Miata som modellen hette på vissa marknader. Det var bara det att det klassiska receptet på en roadster, som en gång visats av bland andra Triumph och MG, hade tappats bort någonstans bland 1980-talets bulkiga plaststötfångare. Responsen när det återupptäcktes blev överväldigande. På Teknikens Värld köptes hela fyra stycken. Alla röda. Rena masspsykosen. Första generationen, som i Japan fick heta Eunos Roadster (i ett försök av Mazda att skapa flera märken), såldes i över 400 000 exemplar fram till 1998, men även generation två (till 2005) bar med sig det mesta under skalet.

Data

Ursprungligt pris: 149 900 kr (1991). | Teknik: 4-cyl rak, 1 598 cm3, insprutning, 115 hk, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 227, längd 396, bredd 168, höjd 123. Tjänstevikt 1 070. | Fartresurser: 0–100 km/h 10,5 s. Toppfart 195 km/h. | Pris: Från 40 000 kr.

 

Opel Calibra (1989–1997)

Trots att det hade gått sju år sedan Walter Röhrl och Opel tog hem förartiteln i Rally-VM var märket ändå i ett betydligt sportigare läger än när Calibra presenterades 1989. Modellen ersatte Manta, och bröt med traditionen genom att vara fram- i stället för bakhjulsdriven. I alla fall i standardutförande. Toppversionerna hade nämligen inte bara V6 utan även fyrhjulsdrift, fortfarande en nymodighet på vanliga bilar i skiftet mellan 80- och 90-tal. I dag är dock just de modellerna ovanliga. Av knappt en kvarts miljon tillverkade Calibra gjordes bara drygt 3 000 med fyrhjulsdrift. Tillverkningen skedde förutom i Tyskland även i finska Nystad.

Data

Ursprungligt pris: 170 000 kr (1991). | Teknik: 4-cyl, 1 998 cm3, insprutning, 150 hk, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 260, längd 449, bredd 168, höjd 129. Tjänstevikt 1 250. | Fartresurser: 0–100 km/h 8,5 s. Toppfart 225 km/h. | Pris: Från 20 000 kr.

 

Porsche 968 (1992–1995)

De frontmotorförsedda Porschemodellerna var tilltänkta att ta märket in i framtiden, men höll i stället på att stjälpa det. Med 928 och 944, samt den instegsmodellsbetonade 924, lanserade under sena 70- och tidiga 80-talet var Porsches kassa tom och försäljningen tog inte fart som man hade hoppats. Räddningen blev att modernisera den ikoniska 911:an, som fortfarande var en bästsäljare. Samtidigt fanns dock frontmotorbilarna kvar i modellprogrammet och utvecklades parallellt. Sista reinkarnationen kom 1992, fick namnet 968, och var egentligen en kraftigt uppdaterad version av 944. På ett sätt var det dock inte vägs ände. Sju år efter nedläggningen 1995 dök nämligen en ny frontmotor-Porsche upp – suven Cayenne.

Data

Ursprungligt pris: 424 600 kr (1992). | Teknik: 4-cyl radmotor, 2 990 cm3, insprutning, 240 hk, bakhjulsdrift, 6-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 240, längd 432, bredd 174, höjd 128. Tjänstevikt 1 500. | Fartresurser: 0–100 km/h 6,5 s. Toppfart 252 km/h. | Pris: Från 100 000 kr.

 

Renault Twingo (1993–2007)

Tre danser i en. Det var receptet för den underbart 1990-talsdoftande anrättningen Renault Twingo. Namnet var alltså en blandning mellan Twist, Swing och Tango. Alltför vildsint skulle man dock inte dansa med bilen (som för övrigt byggdes enligt ett, från början, polskt patent). Den framsynta karosskonstruktionen, med exteriördesign av nestorn Patrick Le Quément, gjorde att krocksäkerheten var medioker, för att inte säga undermålig. När frågan om ifall man betänkt den tveksamma säkerhetsnivån ställdes till en Renault-chef blev svaret oväntat: ”Ja, men helt ärligt, hur ofta krockar man?”

Data

Ursprungligt pris: 93 600 kr (1996). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 239 cm3, insprutning, 55 hk, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 235, längd 343, bredd 163, höjd 142. Tjänstevikt 900. | Fartresurser: 0–100 km/h 14 s. Toppfart 150 km/h. | Pris: Från 5 000 kr.

 

Subaru Impreza (1992–2000)

Japanska Subaru hade äntrat Sverige redan på 1980-talet. Men det var först på 1990-talet som fotfästet blev starkare. Till stor del kan detta förklaras av en snabb skotte i rallyskogarna – Colin McRae. Bakom ratten på en karaktäristiskt blå Subaru Impreza säkrade han förartitel och, tillsammans med Carlos Sainz, märkestitel i Rally-VM 1995. Märkestiteln följdes upp även 1996 och 1997. Och vips hade Subaru på ett sätt som inget annat japanskt märke lyckats med skaffa lojala entusiaster, och signumen, fyrhjulsdrift och boxermotor, tedde sig vara självklara säljargument.

Data

Ursprungligt pris: 213 900 kr (1998). | Teknik: 4-cyl boxer, 1 994 cm3, insprutning, 211 hk, fyrhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 252, längd 435, bredd 169, höjd 140. Tjänstevikt 1 380 kg. | Fartresurser: 0–100 km/h 5,9 s. Toppfart 225 km/h. | Pris: Från 40 000 kr.

 

Tatra 700 (1996–1999)

Åttiotal hade blivit nittiotal. Murar och järnridåer hade fallit, men lugnet hade inte fullt återkommit till Europa. Tjeckoslovakien delas i två delar, och bilindustrin står inte högst i rang i den nya värld som skapas. Trots att landet alltid varit det mest framsynta i branschen på östsidan. Skoda tas över av Volkswagen, och Tatra, märket som transporterat dignitärer inom flera av Warszawapaktens medlemsländer, gör ett försök att återväcka märkets mystiska lockelse med Tatra 700, men endast 65 exemplar byggs mellan 1996 och 1999. Därefter har Tatra fokuserat på den mer lönsamma lastbilsbranchen.

Data

Ursprungligt pris: i.u. | Teknik: 8-cyl V-motor, 3 495 cm3, insprutning, 197 hk, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 314, längd 514, bredd 181, höjd 149. Tjänstevikt 1840. | Fartresurser: 0–100 km/h 10,8 s. Toppfart 230 km/h. | Pris: Från 150 000 kr.

 

Toyota MR2 (1989–1999)

Det alltmer globaliserade 1990-talet var också startpunkt för en helt ny typ av bilkultur. I Japan växte den så kallade dorifuto-kulturen sig allt starkare, en kulturyttring som internationellt sett kom att kallas drifting. I centrum stod bilmärket Toyota. De karaktäristiska stylingelementen fick sitt globala genomslag genom oväntade succéfilmen The Fast and The Furious, med en Toyota Supra i huvudrollen. Före Supra att nå europeiska bilmarknader var dock Supras lillasyster MR2, som i sin andra generation presenterades 1989.

Data

Ursprungligt pris: i.u. | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 998 cm3, insprutning, 121 hk, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 240, längd 417, bredd 170, höjd 124. Tjänstevikt 1 350. | Fartresurser: 0–100 km/h 9,7 s. Toppfart 200 km/h. | Pris: Från 30 000 kr.

 

Volvo 850 T-5R/R (1995–1997)

T-gul och T-röd var under 1990-talet inte bara tändvätskor och lösningsmedel. Det var även populära smeknamn på Volvos 850-series toppversioner. Det häftigaste svenska man kunde köra under 1990-talets andra hälft. På de brittiska öarna kördes mästerskapet BTCC, en omåttligt populär racingklass med så kallat Super Touring-reglemente som även hittade in i svenska TV-tablåer. Volvo ställde upp med en tävlingsversion av kombin 855. Framgångarna varierade, men som pr-trick gick satsningen hem. Det startades till och med en svensk upplaga – STCC – där Volvo, förstås, vann första säsongen.

Data

Ursprungligt pris: 380 000 kr (1995). | Teknik: 5-cyl radmotor, 2 319 cm3, insprutning, 240 hk, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 267, längd 471, bredd 176, höjd 143. Tjänstevikt 1 480. | Fartresurser: 0–100 km/h 6,9 Toppfart 245 km/h. | Pris: Från 45 000 kr.

Prisuppgifterna avser körklara bilar i originalutförande. Artikeln är hämtad från Klassiska Bilar nummer 2/2016.