Klassikerguiden: Årets Bil
Titeln Årets Bil i Europa har delats ut varje år sedan 1964. Ibland håller den än, men ibland kanske med en falnande gloria för de som fått utmärkelsen. Nåväl, här är tretton vinnarvagnar ur arkivet.
Audi 80 (1972–1978)
Sin utmärkelse som Årets Bil till trots så lever 80 i bilhistoriens skugga, och det orättvist. Detta var nämligen det moderna Audis andra modell och grunden till första Volkswagen (de ingick i samma koncern sedan 1964) Passat som stakade ut märkets framtid efter att de kört fast i boxer- och svansmotorteknik med rötter i 1930-talet. Även syskontidningen Teknikens Värld, som ännu inte satt i juryn, gav bilen pris. Den sågs som enkel men säker, billig, snabb och snygg – men när det kom till att stava namnet i rubriken så blev knivigt…
Tekniska data
Ursprungligt pris: 16 900 kr (1972). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 296 cm3, förgasare, 60 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 247, längd 418, bredd 160, höjd 138. Tjänstevikt 900. | Fartresurser: 0–100 km/h 16,7. Toppfart 147 km/h. | Pris: Från 25 000 kr.
Austin 1800 (1964–1975)
British Motor Corporation gick med huvudet högt efter succén med Mini 1959. Konceptet fördes 1962 över till en större modell med internkod ADO16 och på det ville man tänja på idén än mer och satte åter Alec Issigonis vid ritbordet. Ett hjul i vardera hörn, ett rejält axelavstånd och en bula till kupé gav dock den nya bilen (ADO17) märkliga proportioner. Den fick snabbt smeknamnet ”Landkrabban” i hemlandet men Årets Bil-juryn tvekade inte att prisa den 1964. Bilen kom i tre serier (och med olika emblem), i huvudsak var det inredning, grill och baklampor som ändrades.
Tekniska data
Ursprungligt pris: 18 475 kr (1968). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 798 cm3, förgasare, 78 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 269, längd 420, bredd 171, höjd 142. Tjänstevikt 1 250. | Fartresurser: 0–100 km/h 18 s. Toppfart 146 km/h. | Pris: Från 25 000 kr.
Citroën CX (1974–1991)
En Citroën som ser ut som en Citroën bör. Lång, låg och gashudrauliskt fjädrad, och med intressanta tekniska lösningar under skalet. Förutom fjädringen sköttes nämligen också bromsar och styrning (!) av hydraulik. Ratten saknade mekanisk koppling med hjulen. Över miljonen CX tillverkades, och modellen fanns i en rad versioner, däribland tappningar speciellt för Östtyskland, där landets ledare Erich Honecker hade ett särskilt öga för bilen.
Tekniska data
Ursprungligt pris: 39 950 kr (1975). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 985 cm3, förgasare, 102 hk vid 5 750 r/min, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 285, längd 465, bredd 173, höjd 136. Tjänstevikt 1 350. | Fartresurser: 0–100 km/h 14 s. Toppfart 175 km/h. | Pris: Från 15 000 kr.
Fiat 127 (1971–1983)
Hela nio stycken. Så många Årets Bil-titlar kan Fiat, till dags dato, skryta med i sitt pokalskåp. Fler än något annat bilmärke. När Fiat 127 tilldelades utmärkelsen 1972 hade man redan hunnit få två sedan tidigare, bland annat för 128, som utgjorde den tekniska grunden för 127. Modellen kom direkt att bli populär, särskilt som halvkombi. Det kompakta formatet och tvärställd motor var ett framgångsrikt recept. Fiat 127 genomgick flera ansiktlyft, det sista 1982 – ett år innan nedläggningen – då den fick betydligt mer plast och större grill.
Tekniska data
Ursprungligt pris: 16 650 kr (1975). | Teknik: 4-cyl radmotor, 903 cm3, förgasare, 47 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 223, längd 360, bredd 153, höjd 138. Tjänstevikt 800. | Fartresurser: 0–100 km/h 16 s. Toppfart 140 km/h. | Pris: Från 12 000 kr.
Ford Escort (1980–1986)
Tredje gången gillt! Första gången biljätten Ford lyckades få titeln som Årets Bil var med tredje generationen Escort 1981. Modellerna Mustang, Fiesta och Granada hade tidigare lyckats kvala in på topp-tre-
listan men nu blev det full pott för denna moderna golfklassare. Framhjulsdrift och halvkombisnitt låg helt rätt i tiden. Vår syskontidning Teknikens Värld gillde den nya pigga 1,6-litersmotorn men saknade en femte växel till den grad att den förlorade i test mot Mazda 323 och Opel Kadett. Escort fanns även som kombi men hette då Orion. 1986 avlöste en fjärde generation av Escort som mer eller mindre var en kraftigt uppdaterad trea. Efter den kom modellen Focus.
Tekniska data
Ursprungligt pris: 44 325 kr (1981). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 597 cm3, förgasare, 79 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 240, längd 406, bredd 164, höjd 138. Tjänstevikt 960. | Fartresurser: 0–100 km/h 11 s. Toppfart 167 km/h. | Pris: Från 9 000 kr.
Mercedes 450 SE (1972–1980)
Mercedes S-klass, den första modellen att officiellt kallas just så, var inget annat än en revolution. Stilen var stram, strålkastarna liggande, komforten något utöver det vanliga liksom säkerhetstänkandet – modellen blev först ut med låsningsfria bromsar. Bilen, med internkod W116, måste ha varit en omtumlande upplevelse även för härdade biljournalister som utgjorde juryn till Årets Bil eftersom modellen inte prisades förrän 1974. I god lyxbilsanda kom även S-klass med extra långt axelavstånd, SEL, 1974. 466 011 exemplar byggdes av W116.
Tekniska data
Ursprungligt pris: 96 900 kr (1976). | Teknik: 8-cyl v-motor, 4 520 cm3, insprutning, 200 hk, bakhjulsdrift, 3-växlad automatlåda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 286, längd 500, bredd 188, höjd 143. Tjänstevikt 1 880. | Fartresurser: 0–100 km/h 10,6. Toppfart 205 km/h. | Pris: Från 35 000 kr.
Nissan Micra (1992–2003)
Jo, denna bil är kanske lite väl ny för att få var med här men är samtidigt den första japanare att få utmärkelsen Årets Bil. Om det är för att de japanska bilarna inte var bra nog förrän nu på 1990-talet eller om Nissan inte hade tillräckligt fina gåvor till juryn låter vi vara osagt. Micra, med interkod K11, var hur som helst framtagen av ett engelsk-japanskt ingenjörteam och tillverkades i England. Den var kortare men högre och bredare än Ur-Micra som lanserats 1982. Vår syskontidning Teknikens Värld bemödade Micra generation två ett singeltest och uppskattade saker som utrymmen och kvalitet men priset var galet, sista noteringen av utgående Micra var 79 900 kronor.
Tekniska data
Ursprungligt pris: 102 900 kr (1993). | Teknik: 4-cyl radmotor, 998 cm3, insprutning, 55 hk, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 236, längd 370, bredd 159, höjd 143. Tjänstevikt 890. | Fartresurser: 0–100 km/h 16,4 s. Toppfart 150 km/h. | Pris: Från 6 000 kr.
NSU Ro80 (1967–1977)
Från succé till platt fall, så kan man sammanfatta NSU Ro80. Bilmärket från Neckarsulm i tyska Baden-Württemberg hade redan sedan 1950-talet börjat experimentera med en ny motor, som kom att få namn efter konstruktören Felix Wankel. Ro80 skulle bli kronan på verket, och blev initialt hyllad av världspressen, nog för att tilldelas Årets Bil-titeln. Men varken försäljningssiffrorna eller motorns kvalitet levde upp till förväntningarna, och utvecklingskostnaderna betalade aldrig av sig. 1969 tog Volkswagen över. I dag håller Audi till i NSU:s gamla lokaler.
Tekniska data
Ursprungligt pris: 27 100 kr (1970). | Teknik: Tvårotors wankelmotor, 994 cm3, förgasare, 115 hk, bakhjulsdrift, 3-växlad halvautomat. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 286, längd 478, bredd 177, höjd 143. Tjänstevikt 1 280. | Fartresurser: 0–100 km/h 14 s. Toppfart 180 km/h. | Pris: Från 45 000 kr.
Opel Kadett (1984–1991)
Kadett är ett gammalt modellnamn i Opelsamman-
hang. Redan i slutet av 1930-talet användes namnet. I början av 1960-talet återupplivades det, och tre generationer senare presenterades Kadett E.
Modellen, som var den första Opel att utses till Årets Bil, 1985, var modern med strömlinjeformad design och tre- eller femdörrars halvkombikaross. En riktig sedan fanns också, liksom kombi, cabriolet och skåpversion. Kadett E kom att bli en riktig världsbil inom GM-sfären, och fick bära namn som Chevrolet, Pontiac, Daewoo, Passport Optima och Asüna. De två sistnämnda exklusivt för Kanada(!). Efterträdaren kom 1991 och fick namnet Astra.
Tekniska data
Ursprungligt pris: 77 600 kronor (1986). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 598 cm3, insprutning, 75 hk, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 252, längd 422, bredd 166, höjd 140. Tjänstevikt 1 020. | Fartresurser: 0–100 km/h 14,1 s. Toppfart 155 km/h. | Pris: Från 6 000 kr.
Porsche 928 (1978–1995)
Få bilar har varit så teknikspäckade vid premiären som Porsche 928. I utrustningen ingick bland annat farthållare, luftkonditionering och dubbelbandradio, saker som dittills varit förbehållna lyxvagnar. Men så blev heller inte 928 den ersättare till 911 som den ursprungligen var tänkt som, utan i stället mer av en GT-vagn, perfekt för att kryssa långa sträckor på Autobahn. Konstruktionen bröt med de klassiska Porsche-idealen med boxer och svansmotor. Frontmonterad V8 och transaxel gav utdelning i form av god viktfördelning och en Årets Bil-titel, Porsches till dags dato enda sådana. Modellen blev också långlivad, från premiären 1978 levde den ända till 1995.
Tekniska data
Ursprungligt pris: 157 715 kr (1978). | Teknik: 8-cyl V-motor, 4 474 cm3, insprutning, 240 hk, bakhjulsdrift, 5-växlad man alt. 3-stegad aut. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 250, längd 445, bredd 184, höjd 131. Tjänstevikt 1 620. | Fartresurser: 0–100 km/h 7,2. Toppfart 230 km/h. | Pris: Från 70 000 kr.
Renault 16 (1965–1980)
Halvkombisnittet är vardagsmat i dag men var starkt bidragande till att Renault 16 blev utsedd till Årets Bil 1966. Detta trots att Austin och Citroën hade använt layouten med modellerna A40 och Traction Avant årtionden tidigare. Renault hade dock utvecklat idén ytterligare och modell 16 var både rymligare och mer flexibel än tidigare nämnda modeller. 1968 kom TS-versionen med större och starkare motor som i olika former även hittade ner i bilar från Alpine och Lotus.
Tekniska data
Ursprungligt pris: 15 500 kr (1967). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 470 cm3, förgasare, 65 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 265/271, längd 423, bredd 165, höjd 145. Tjänstevikt 1 080. | Fartresurser: 0–100 km/h 15,6. Toppfart 148 km/h. | Pris: Från 25 000 kr.
Rover 2000 (1963–1977)
Först någonsin att utses till Årets Bil i Europa blev Rover P6, eller 2000, som det också hette. 1964 var årtalet, och utmärkelsen var måhända välförtjänt, modellen var nämligen ovanligt framsynt. Särskilt för ett märke som Rover, som dittills gjort sig mest kända för traditionalism. En motor med överliggande kamaxlar och skivbromsar runt om, bland annat. Senare i livscykeln kom även en variant med V8, kallad Rover 3500, och en uppdaterad version, 2200, anpassad efter amerikanska utsläppskrav. Drygt 320 000 exemplar tillverkades fram till nedläggningen 1977.
Tekniska data
Ursprungligt pris: 22 400 kronor (1965). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 978 cm3, förgasare, 90 hk, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 261, längd 455, bredd 168, höjd 140. Tjänstevikt 1 212. | Fartresurser: 0–100 km/h 16,4 s. Toppfart 170 km/h. | Pris: Från 18 000 kr.
Simca 1307/1308 (1975–1986)
Det är ibland otroligt hur bilmärken helt kan falla i glömska, trots tidigare framgångar. När var senast du ägnade franska Simca en tanke? Modellen 1307/1308 blev inte bara Årets Bil i Europa, utan även Årets Bil i Norden, i ett samarbete mellan Teknikens Värld och norska och finska tidningar. Rymlig, stabil och bra långfärdsvagn var några omdömena i det positiva testomdömet. Det som inte framkom i detta skede var att rostskyddet lämnde en del övrigt att önska. När Chrysler-koncernens europeiska del, där Simca ingick, såldes till Peugeot 1980 bytte modellen namn till Talbot, vilket den kom att behålla fram tills nedläggningen.
Tekniska data
Ursprungligt pris: 28 300 kronor (1976). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 442 cm3, förgasare, 82 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 260, längd 425, bredd 168, höjd 140. Tjänstevikt 1 150. | Fartresurser: 0–100 km/h 12,5 s. Toppfart 152 km/h. | Pris: Från 10 000 kr.
Artikeln är tidigare publicerad i Klassiska Bilar nummer 4/2018. Prisuppgifterna avser körklara bilar i originalutförande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se