Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Klassikerguiden: Bortglömda pärlor

Bilarna i skuggan. Oavsett om du är på jakt efter en billig entusiastbil eller bara sugen på nya intryck så finner du din bilmodell nedan. Här är vagnarna som inte trängs med varandra på bilträffen. Ännu, vill säga.

Foto: FCA

Alfa Romeo 6 (1979–1986)

Denna modell kombinerade sport och lyx. Modellen Alfetta, introducerats 1972, stod som grund men växellådan satt vid motorn och inte bak, kopplad via en transaxel. ”Busso-V6:an” debuterade här och skulle gå i graven först 2002 med modell 166. Motorn hade ursprungligen en förgasare per cylinder men fick 1983 insprutning. I samma veva fick modellen kantiga strålkastare och andra kosmetiska ändringar. En V6 på två liter kom samma år. Alfa 6 finns med både ”vanliga” växellägen och med ”hundben”, med ettans växel neråt.

Tekniska data

Ursprungligt pris: Cirka 80 000 kr (1979). | Teknik: 6-cyl V-motor, 2 492 cm3, förgasare, 158 hk, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 260, längd 476, bredd 169, höjd 140. Tjänstevikt 1 500. | Fartresurser: 0–100 km/h 10,5. Toppfart 195 km/h. | Pris: Från 50 000 kr.

 

Foto: AMC

AMC AMX (1968–1970)

Muskelbilar? De har man väl koll på, tänker du. Värstingarna av Mustang och Camaro, Dodge Challenger, Plymouth Barracuda. Och... justja, AMC AMX, som möjligen inte var huvudkonkurrent till de övriga då den saknade baksäte. Men att säga att den skulle vara konkurrent till Chevrolet Corvette, som också var tvåsitsig och tillverkad i USA, vore nog att ta i. Om inte annat för att den betingade ett pris nästan en tredjedel lägre än Corvette. AMX hade också kortare axelavstånd än övriga muskelbilar, för att inte konkurrera med syskonmodellen Javelin. AMX fanns bara tre år, men namnet användes senare på prestandamodeller från AMC.

Tekniska data

Ursprungligt pris: 3 245 dollar, motsvarande ca 17 000 kronor (1968). | Teknik: 8-cyl V-motor, 4 749 cm3, förgasare, 228 hk, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 246, längd 450, bredd 182, höjd 131. Tjänstevikt 1 435. | Fartresurser: 0–100 km/h ca 9 s. Toppfart ca 175 km/h. | Pris: Från 250 000 kr.

 

Foto: Audi

Audi 100 (1968–1976)

1965 återuppstod bilmärket Audi som en omdekalerad DKW F102, något man fick brottas med under en tid. Med modell 100 slutade folk att retas. Detta var en rymlig bil med modernt snitt och framhjulsdrift. I LS-utförande var den riktigt hurtig och levererade så många hästkrafter som modellnamnet lovade. 100 fanns som två- eller fyrdörrars sedan och som coupé. Den sist nämnda, inspirerad av Aston Martin DBS, kan kosta upp emot en halv miljon kronor. Glöm den och köp en sedan.

Tekniska data

Ursprungligt pris: 17 950 kr (1969). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 760 cm3, förgasare, 80 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 268, längd 459, bredd 173, höjd 142. Tjänstevikt i.u. | Fartresurser: 0–100 km/h 13,5. Toppfart 156 km/h. | Pris: Från 30 000 kr.

 

Foto: BMW

BMW Neue Klasse (1962–1972)

Mikrobilen Isetta må ha räddat företaget från konkurs under 1950-talet med det var med Neue Klasse som man lade grundstenarna till dagenas BMW. Uppseendeväckande vid debuten var att man lyckats skapa bra prestanda med en relativt liten (1,5-liter) motor. Med tiden växte motorn och gav som mest 124 hk ur två liters cylindervolym. Sedanen blev grunden till en coupé 1965 som i dag är väldigt eftertraktad. Icke hästkraftsstinna BMW-bilar är i dag löjligt billiga, än så länge. Ja, i Sverige vill säga, i Tyskland är de högvilt.

Tekniska data

Ursprungligt pris: 19 000 kr (1964). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 733 cm3, förgasare, 102 hk, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 255, längd 444, bredd 190, höjd 145. Tjänstevikt 1 170. | Fartresurser: 0–100 km/h 14,3. Toppfart 160 km/h. | Pris: Från 15 000 kr.

 

Foto: FCA

Fiat 850 (1964–1972)

Små gulliga bilar har en tendens att gå för överdrivet mycket pengar då inte bara märkesfantaster är spekulanter. Fiat 500, som debuterade 1957, är ett typexempel och även i viss mån den snäppet större 600. Söker du en klassisk och kompakt italienare med motorn bak kan du gott rikta in dig på 850, ersättaren till den sist nämnda. Du får då en större motor och bättre innerutrymmen för en behaglig prislapp. Faller du inte för karossformen så finns samma teknik i coupé- och cabriolet- och buss-kaross (!), men då för mer deg.

Tekniska data

Ursprungligt pris: 8 685 kr (1965). | Teknik: 4-cyl radmotor, 843 cm3, förgasare, 42 hk, bakhjulsdrift, fyrväxlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 203, längd 357, bredd 143, höjd 139. Tjänstevikt 740. | Fartresurser: 0–100 km/h 29,5. Toppfart 125 km/h. | Pris: Från 18 000 kr.

 

Foto: Ford

Ford Fiesta (1976–1984)

Folklig, nyskapande och numera över 40 år, Ford Fiesta uppfyller egentligen klassikerkraven med råge. Men trots att vi länge lobbat för att den ska bli accepterad i entusiastvärlden så har den stora följarskaran låtit vänta på sig. Fiesta var ett prestigeprojekt för Ford, med framhjulsdrift och halvkombikaross. Även motorn och fabriken den tillverkades i var helt nya. Konkurrenterna var förvisso redan på banan med liknande bilar, men i gengäld kunde Ford undvika deras misstag. Fiesta ansågs ha utmärkta vägegenskaper och närapå storbilskänsla.

Tekniska data

Ursprungligt pris: 29 460 kronor (1978). | Teknik: 4-cyl, 1 117 cm3, förgasare, 53 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 229, längd 365, bredd 158, höjd 136. Tjänstevikt 830. | Fartresurser: 0–100 km/h 17,7 s. Toppfart 145 km/h. | Pris: Från 8 000 kr.

 

Foto: Teknikens Värld

Honda Prelude (1978–1982)

Ett preludium är en typ av klassiskt musikstycke, och likt klassisk musiks avsaknad av populärmusikens refränger, så saknar väl också Honda Prelude saker som gör den ihågkommen. När vi testade den i Teknikens Värld nr 13/1980 kallade vi den fåfäng, men med förnuft. Coupékarossen stod för det fåfänga, den begränsade bränsletörsten för det förnuftiga. Huruvida priset, 7 000 kronor över Honda Accord med samma teknik, också var rimligt överläts till läsaren. Oavsett blev Prelude inte en särskilt vanlig syn – varken då eller nu.

Tekniska Data

Ursprungligt pris: 50 900 kronor (1980) | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 602 cm3, förgasare, 80 hk, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 232, längd 409, bredd 164, höjd 130. Tjänstevikt 1 000. | Fartresurser: 0–100 km/h 14,1 s. Toppfart 165 km/h. | Pris: Från 30 000 kr.

 

Foto: Daimler AG

Mercedes-Benz 190 (1982–1993)

Nej, du kanske inte tänker på Mercedes 190, eller W201, som en klassiker, men faktum är att modellen numera har nära 35 år på nacken. Anledningarna till att den flugit under klassikerradarn kan vara flera. Kanske berodde det på att den visade upp en ny sida från Mercedes. Aldrig tidigare hade man gjort en bil som var så kompakt. Dessutom visade sig kvaliteten vara hög, i testet från Teknikens Värld 23/1983 beskrevs den som ”en gedigenhet som saknar motstycke”. Än i dag används många ”Kompaktmercor” i vardagsbruk. Över elva år tillverkades nära 1,8 miljoner Mercedes 190, grunden för den modell vi i dag känner som C-klass.

Tekniska data

Ursprungligt pris: 93 800 kronor (1983) | Teknik: 4-cyl, 1 997 cm3, insprutning, 90 hk, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 267, längd 442, bredd 168, höjd 138. Tjänstevikt 1 190. | Fartresurser: 0–100 km/h 15,4. Toppfart 175 km/h. | Pris: Från 10 000 kr.

 

Foto: Patrik Lindgren

Renault 16 (1965–1980)

Årets bil 1966, tillika världens första halvkombi, eller ”fritidsbil” som det kallades när bilen presenterades i Teknikens Värld 23/1965. Det borde ha säkrat Renault 16:s roll i historieböckerna, och som klassiker. Men någonstans tappades det bort, och få tänker nog på just Renault 16 först när man hör ”klassisk bil”. Nog för framgångarna, det fanns en baksida också. Renault 16 utvecklades nämligen med hjälp av industrispionage på konkurrenten Citroën. Under skalet delades också mycket med den mindre Renault 4. Till exempel hjulupphängningen med torsionsfjädring och egenheten att ha olika axelavstånd på höger och vänster sida. Komforten ansågs dock, för prisklassen, vara svårslagen.

Tekniska Data

Ursprungligt pris: 15 150 kronor (1968). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 470 cm3, förgasare, 65 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 265/271 (höger/vänster), längd 423, bredd 165, höjd 145. Tjänstevikt 1 080. | Fartresurser: 0–100 km/h 18,4 s. Toppfart 145 km/h. | Pris: Från 20 000 kr.

 

Foto: Teknikens Värld

Saab 9000 (1984–1998)

Ja, att benämna Saab 9000 som bortglömd är väl kanske fel. Men nog är det så, över trettio år på nacken till trots, att den ändå inte ses som en självklart entusiastbil. Och nog är det så, att de 9000 som vi ser på vägarna blir det allt glesare mellan. När vi första gången testade Saab 9000, i Teknikens Värld 1/1985, östes det lovord över bilen. ”Imponerande!” och ”Suverän!” var några av rubrikerna. Saab 9000 var en produkt av Saabs samarbete med Fiat-koncernen, men i jämförelse med den modell som låg närmast, Lancia Thema, var ändå 9000 en ”egen” bil fastslogs det. Bland annat motorer, bakvagn, förarmiljö och övrig inredning skilde. Mest till svenskens fördel, bör vi tillägga, vi tyckte till och med att ingen annan bil på marknaden erbjöd en lika bra helhet.

Tekniska Data

Ursprungligt pris: 141 500 kronor (1984). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 985 cm3, insprutning, 175 hk, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 267, längd 462, bredd 176, höjd 143. Tjänstevikt 1 400. | fartresurser: 0–100 km/h 8,4 s. Toppfart 220 km/h. | Pris: Från 10 000 kr.

 

Triumph 2000 (1963–1977)

En lyxsedan nästan i klass med Jaguar var idén med denna modell och konkurrenten Rovers P6 som debuterade samma år. Rovern hade dock bara en fyrcylindrig motor tills en V8 kom 1968 som alternativ. Samma år fanns denna bil med 2,5-litersmotor och bränsleinsprutning. Triumph 2000 kom i en andra upplaga 1969 och fick utseendet på bilden. En likadan grill fanns på roadstern Stag som kom 1970, en bil även den ritad av Giovanni Michelotti. Triumph är i dag ett eftertraktat märke när det kommer till roadsters, framför allt TR-serien. Sedanmodellerna ger lika mycket englandskänsla men för småpengar.

Tekniska Data

Ursprungligt pris: 18 400 kr (1964). | Teknik: 6-cyl radmotor, 1 998 cm3, förgasare, 95 hk, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 269, längd 441, bredd 165, höjd 142. Tjänstevikt 1 240. | Fartresurser: 0–100 km/h 16,2. Toppfart 150 km/h. | Pris: Från 18 000 kr.

 

Foto: Volkswagen

Volkswagen K70 (1970–1974)

K70 var en ny bil med framhjulsdrift och vattenkyld radmotor i fronten medan Bubblan, som också fanns på VW-paletten, var från 1930-talet med luftkyld boxermotor bak. Inte konstigt alls då K70 ritats av NSU som köptes av Volkswagen innan modellens debut. K70 räddade företaget, inte försäljningsmässigt men med sitt tekniktänk, men har aldrig fått cred för det. Kanske främst för att den är ful. Modellnamnet hängde med från NSU där K stod för kolvmotor medan bokstäverna hos den större modellen, Ro80, stod för rotationsmotor, dvs wankelmotor.

Tekniska Data

Ursprungligt pris: 22 000 kr (1970). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1605 cm3, förgasare, 75 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuellåda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 269, längd 442, bredd 169, höjd 145. Tjänstevikt 1 100. | Fartresurser: 0–100 km/h 16 s. Toppfart 148 km/h. | Pris: Från 25 000 kr.

 

Foto: Volvo

Volvo 145 Express (1970–1973)

Nej, Volvo 145 Express är kanske inte en helt bortglömd klassiker, men om vi nu ska lista de Volvo-modeller som kanske inte först kommer upp i tankarna – men som ändå kan dra blickar till sig på en träff – ja, då är Express helt klart med. Med 145 Express, som lanserades fyra år efter vanliga 140-serien, var Volvos plan att följa upp den klassiska Duett som fordon för alla med behov av större lastutrymme, exempelvis hantverkare. Men succén uteblev, Express nådde aldrig samma folkliga status som sin företrädare, och någon fortsättning för Volvos transportbilar blev det inte heller efteråt.

Tekniska Data

Ursprungligt pris: 25 800 kr (1972) | Teknik: 4-cyl rak, 1 986 cm3, förgasare, 82 hk vid 4 700 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 262, längd 465, bredd 171, höjd 167. Tjänstevikt 1350. | Fartresurser: 0–100 km/h ca 16 s. Toppfart ca 145 km/h. | Pris: Från 25 000 kr.

Artikeln är tidigare publicerad i Klassiska Bilar nummer 9/2016. Prisuppgifterna avser körklara bilar i originalutförande.