Klassikerguiden: Märkliga Minis
Mini, ”Hundkojan” om du så vill, firar 60 år. En långkörare som hängde med till år 2000 och som stått som förebild till dagens Mini. Här är nedan listar vi 13 bilmodeller som alla har ur-Mini som bas.
Broadspeed GT (1966–1968)
Under ledning av tävlingsföraren Ralph Broad kom racingstallet Broadspeed att nå racingframgångar med hundkoja. Stallet grundades 1962, och fyra år senare kom man att lansera en modell under sitt eget namn – Broadspeed GT 2+2. Bilen byggde på Mini, men hela bakpartiet hade fått en egen, märkbart mer aerodynamisk, form. Det nya bakpartiet var gjort i glasfiber, men hade dock nackdelen att bagageutrymmet inte längre kunde nås från utsidan. Under skalet modifierades motorn med bland annat större insugsventiler. Totalt kom 28 exemplar att tillverkas.
Data
Ursprungligt pris: 1 497 pund, motsvarande ca 22 000 kr (1966). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 275 cm3, förgasare, 75 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 204, längd 330, bredd 141, höjd 130. Tjänstevikt 584. | Fartresurser: 0–100 km/h 10 s. Toppfart 200 km/h. | Pris: från 200 000 kr.
Innocenti 90-120 (1974–1992)
Den klassiska hundkojan byggdes på licens i Italien och 1974 presenterades en egen version med ny kaross av halvkombityp ritad av Bertone och en del tekniska förändringar. Kylaren flyttades från sidan av motorn till fronten, bromssytemet fick diogonaldelade kretsar och invändigt adderades såväl mer ljudisolering som modern och logisk instrumentering. Firman såldes året därpå till de Tomaso, när British Leyland förstatligades, som fortsatte produktionen. Under åren gjordes en del kosmetiska ingrepp och 1985 kom motorer (två- och trecylindriga) från Daihatsu, värstingen hade turbo och 72 hästkrafter.
Data
Ursprungligt pris: 3 515 pund, motsvarande 32 400 kronor (1979). | Teknik: 4-cyl radmotor, 998 cm3, förgasare, 49 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 204, längd 412, bredd 150, höjd 138. Tjänstevikt 795. | fartresurser: 0–100 km/h 16,4. Toppfart 140 km/h. | Pris: Från 350 euro (Italien).
Margrave Mini (1963–2009)
Hundkojan blev "popgenerationens" bil och när stjärnor som Peter Sellers och Mick Jagger köpte kojor förstod förädlingsfirmorna att här fanns det pengar att tjäna. Till Wood & Pickets "Margarve" kunde ädelträ, läder och vinyltak väljas men även dessa Mercedes-strålkastare enligt önskemål från en shejk. Vanligast är firmans version av 1275GT som kom 1969. Med rätt tillbehör och ägarhistorik kan exemplar i dag under auktioner komma upp över en halv miljon kronor. Data nedan för jubileumsutgåva.
Data
Ursprungligt pris: 25 995 pund, motsvarande 223 600 kronor (2009). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 275 cm3, insprutning, 63 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 204, längd 305, bredd 144, höjd 135. Tjänstevikt 720. | Fartresurser: 0–100 km/h 13. Toppfart 148 km/h. | Pris: Från 90 000 kronor.
Mini Cabriolet (1991, 1993–1996)
Redan på 1960-talet hade ett flertal brittiska firmor börjat göra cabrioletkonvertering av Mini, men det skulle dröja ett bra tag innan en officiell Mini-cab dök upp. Under 1980-talet hade tyska företaget Lamm börjat göra egna cabrioletversioner, där grunden var en förstyvad version originalkaross. Framgångarna blev så betydande (särskilt i Japan) att Rover (som just då var Minis varumärke) beställde 75 bilar från Lamm, som såldes via Rover-återförsäljare 1991. Marknaden fanns, visade det sig, och Rover valde att utveckla en egen Mini-cab. Utvecklingen var färdig 1993, och modellen såldes i tre års tid.
Data
Ursprungligt pris: 11 995 pund, motsvarande 140 000 kronor (1994) | Teknik: 4-cyl, 1 275 cm3, insprutning, 63 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 204, längd 309, bredd 158, höjd 136. Tjänstevikt 752. | Fartresurser: 0–100 km/h 13,1 s. Toppfart 148 km/h. | Pris: från 130 000 kr.
Mini Marcos (1965–1996)
Kanske har den inte vunnit skönhetspris, men Mini Marcos har ändå fått en följarskara och är med det förmodligen den mest kända av de Mini-baserade modeller som inte tillverkats officiellt. Den lilla lätt uppnästa glasfiberkonstruktionen med sluttande bakparti presenterades 1965 och tillverkades i olika varianter, både av Marcos själva och av andra (viss tillverkning skedde till och med i Australien) fram till 1996. Här i Sverige såldes modellen både som byggsats och som färdig bil. Prisuppgiften nedan gäller det sistnämnda.
Data
Ursprungligt pris: 12 385 kronor (1968). | Teknik: 4-cyl, 848 cm3, förgasare, 34 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 203, längd 347, bredd 142, höjd 109. Tjänstevikt 476. | Fartresurser: 0–100 km/h ca 15. Toppfart ca 150 km/h. | Pris: från 120 000 kr.
Mini Moke (1964–1993)
Namnet ”moke” är hämtat från ett dialektalt ord för åsna, och det lite märkliga, helt officiella, Mini-derivatet var från början en prototyp för ett militärt fordon lik amerikanska Jeep. Den begränsade markfrigången gjorde dock bilen oanvändbar i terräng, och i stället kom den att säljas som en beach buggy. Och bli oväntat långlivad. Produktionen kom dock bara att ske i Storbritannien de två första åren (med en totaltproduktion på 14 500 bilar), sedan flyttade Moke runt. 26 000 tillverkades i Australien mellan 1966 och 1981 och 10 000 tillverkades i Setúbal i Portugal (där den, utmed Algarve-kusten, hade nått en särskild kultstatus) mellan 1980 och 1993.
Data
Ursprungligt pris: Cirka 9 000 kronor (1968). | Teknik: 4-cyl, 848 cm3, förgasare, 34 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 204, längd 305, bredd 130, höjd 143. Tjänstevikt 710. | Fartresurser: 0-96 km/h 21,8 s. Toppfart 105 km/h. | Pris: från 45 000 kr.
Mini Pickup (1961–1982)
En rad varianter av hundkojan erbjöds direkt från fabrik, däribland den lilla pickupmodellen, baserad på den förlängda plattformen som även Mini Van och Traveller byggdes på. I grundutförande var pickup en spartansk upplevelse. Grillen fram hade ersatts av ett stansat mönster i plåten och saker som passagerarsidans solskydd, säkerhetsbälte och laminerad vindruta var extrautrusning. Något större bensintank, med 27 liters kapacitet i stället för 25, var dock standardutrustning. Totalt tillverkades knappt 60 000 exemplar av pickupvarianten innan modellen lades ner 1982.
Data
Ursprungligt pris: 360 pund, motsvarande
5 200 kronor (1961). | Teknik: 4-cyl, 848 cm3, förgasare, 34 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 214, längd 326, bredd 141, höjd 142. Tjänstevikt 605. | Fartresurser: 0–100 km/h 30 s. Toppfart 120 km/h. | Pris: från 80 000 kr.
Mini Traveller/Countryman (1960–1969)
Hundkoja som kombi? Jodå, den kom 1961 under två namn, Morris Mini Traveller och Austin Mini Countryman, och hade tio centimeter förlängt axelavstånd. Bilarna erbjöds ursprungligen bara i tre olika kulörer men med tiden ökade utbudet på såväl utrustning som färger. Båda versionerna kunde beställas som ”woodie”, med påklistrade brädlappar, för att ge sken av att vara äldre än den i själva verket var. 1965 fick bilarna ribbat tak för att dämpa vibrationer. Teknikens Värld testade Countryman i nummer 21/1963 och konstaterade att utrymmet var större än hos Ford Anglia. 1969 ersattes modellerna av Clubman Estate, med modernt kantig front och uppdaterad interiör. Mini som kombi lades ner 1982.
Data
Ursprungligt pris: 7 930 kronor (1963). | Teknik: 4-cyl rak, 848 cm3, förgasare, 37 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 214, längd 330, bredd 141, höjd 136. Tjänstevikt 750 kg. | Fartresurser: 0–100 km/h 32 s. Toppfart 114 km/h. | Pris: från 25 000 kr.
Mini Wildgoose (1963–1968)
En av de mer, låt säga intressanta, Mini-baserade specialversionerna– som dessutom var gjord med officiellt understöd, utfördes av Sussex-baserade karossmakaren Wildgoose Ltd. Baserad på van-modellen av Mini byggdes en husbil med höjbart tak. Med en maxeffekt på bara lite drygt 30 hästkrafter var Wildgoose knappast någon raket. Man hävdade att toppfarten låg runt 110 km/h, men siffran kan nog vara väl optimistisk. I gengäld fick man en hel matplatsuppsättning anpassad för fyra personer. Omkring 60 exemplar byggdes.
Data
Ursprungligt pris: 842 pund, motsvarande 12 000 kronor (1966). | Teknik: 4-cyl, 848 cm3, förgasare, 34 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 214, längd 411, bredd 160, höjd 160. Tjänstevikt i u. | Fartresurser: 0–100 km/h i u. Toppfart 110 km/h. | Pris: från 90 000 kr.
Ogle SX1000 GT (1961–1963)
Ursprungligen byggde David Ogle bara om kunders 850:or men affärsidén utvecklades snart till att leverera helt färdiga bilar baserade på den sportigare Cooperversionen. Bara 66 bilar hann byggas innan David Ogle omkom i en bilolycka. Verksamheten togs då över av firman som levererade glasfiberkarosserna. Bilen fick en ny front och döptes om till Flecher GT. SX1000 GT anses vara den bäst hopskruvade av alla "eftermarknadskojor", och klubbas i dag hos de exklusiva auktionsfirmorna, ända dömdes den ut som "inte riktigt färdig" när Teknikens Värld provkörde bilen 1963. 39 exemplar sägs finnas kvar i dag.
Data
Ursprungligt pris: 15 900 kronor. (1962) | Teknik: 4-cyl radmotor, 997 cm3, förgasare, 55 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 204, längd 340, bredd 147, höjd 118. Tjänstevikt 587. | Fartresurser: 0–100 km/h 14,1. Toppfart 150 km/h. | Pris: Från 100 000 kronor.
Riley Elf (1961–1969)
Företaget Riley har samma historia som många andra märken från bilens barndom. Från cykeltillverkning via egen biltillverkning till att köpas upp av en stor koncern och sedan försvinna. Riley hamnade hos Morris 1938 och BMC 1952 för att försvinna 1969. Tillsammans med Wolseley Hornet utgjorde Riley Elf alternativet för den som ville ha en Mini med sedankaross. Även fronten stuvades om för att passa i modellpaletten. Dessa bilar ärvde Minis 998-kubiksmotor 1963 men fick vevmanövrerade sidorutor och innanpåliggande gångjärn på dörrarna redan 1966 – tre år för Mini. Elf var mer påkostad än Hornet.
Data
Ursprungligt pris: 574 pund, motsvarande 8 340 kronor (1963). | Teknik: 4-cyl radmotor, 998 cm3, förgasare, 38 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 204, längd 331, bredd 141, höjd 135. Tjänstevikt 660. | Fartresurser: 0–80 km/h 15,2 s. Toppfart 122 km/h. | Pris: Från 4 000 pund (Storbritannien).
Stimson Safari 1972
Den marknadsfördes som en bil för individualisten, och det var knappast något understatement. Den sexhjuliga glasfiberskapelsen Stimson Safari, gjord av Barry Stimson och företaget Design Developments, liknar ingen annan Minibaserad modell. Stimson hade redan sedan tidigare byggt en kort, lite fiskliknande, buggy baserad på Mini och kanske var det det som gjorde att Safari, eller Safari Six som den kallades med anledning av sitt hjulantal, kunde bli till på endast några få veckor. Troligen hann endast runt fem exemplar av modellen byggas, innan Barry Stimson tröttnade och sålde projektet.
Data
Ursprungligt pris: 800 pund, motsvarande 9 600 kronor (1972). | Teknik: 4-cyl, 848 cm3, förgasare, 34 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd i u, längd i u, bredd i u, höjd i u. Tjänstevikt i u. | Fartresurser: 0–100 km/h i u. Toppfart i u. | Pris: från 70 000 kr.
Unipower GT (1966–1970)
Brittisk effektivitet och italienska former var riktmärkena när ett gäng entusiaster skulle skapa den perfekta sportbilen . Resultatet blev Unipower GT som förvisso delade en del komponenter med hundkojan men här var motorn mittplacerad och fjädringen hämtade från en Formel 3-vagn. 75 bilar byggdes varav de 15 sista av firman U.W.F. då grundaren Tim Powell tappat intresset. Entusiaster hävdar att orderböckerna fortfarande var fulla när produktionen lades ner samt att detta är den vackraste av alla ”kitcarkojor”. Nåja, låg vara den i alla fall.
Data
Ursprungligt pris: Ingen uppgift. | Teknik: 4-cyl radmotor, 998 cm3, förgasare, 55 hk, bakhjulsdrift, 4-växlad manuel låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 213, längd 417, bredd 145, höjd 103. Tjänstevikt 508. | Fartresurser: 0–100 km/h 12,6. Toppfart 153 km/h. | Pris: Från 180 000 kronor.
Artikeln är tidigare publicerad i Klassiska Bilar nummer 5/2015.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se