Klassikerguiden: Öststatsbilar
Kalla kriget-nostalgiker eller bara på jakt efter den udda entusiastbilen? Här har du 14 bilmodeller att välja bland, alla från den andra sidan av järnridån.
Barkas B1000 (1961–1991)
Med en trecylindrig tvåtaktsmotor från Wartburg var Barkas inget under av kvickhet. Toppfarten låg på 110 km/h och trots att motorn bara var på en knapp liter hade bilen en maxlast på ett ton! Produktionen startade 1961 i Karl-Marx-Stadt, numera Chemnitz. Vid Östblockets fall var sagan över.
Data
Ursprungligt pris: 17 200 DDM, ca 12 000 kronor (1988). | Teknik: 3-cyl rak, 993 cm3, förgasare, 46 hk vid 3 500 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad man. låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 240, längd 452, bredd 186, höjd iu. Tjänstevikt ca 1 500. | Fartresurser: 0–100 i u. Toppfart 110 km/h. | Pris: 8 000-25 000 kr.
Dacia 1300 (1969–1979)
Rumänska bilmärket Dacia startades på partiorder 1966. Första modellen, Dacia 1100, var en licensbyggd Renault 8, och den första bilen levererades självklart till president Ceausescu. 1969 köptes verktygen för Renault 12 från fransmännen, resultatet blev Dacia 1300, som i mångt och mycket var bilmodellen som satte Rumänien på hjul. Den första modellen tillverkades fram till 1979, men med bara mildare facelift tillverkades olika versioner ända till 2004. Finast var specialversionen 1301 Lux Super, med radio, eluppvärmd bakruta och vindrutetorkare på båda (!) sidor. Så lyxigt fick dock inte rumäner i allmänhet ha det, modellen var reserverad för kommunistpartiets toppar.
Data
Ursprungligt pris: Motsvarande ca 25 000-30 000 kronor (1979). | Teknik: 4-cyl rak, 1 297 cm3, förgasare, 54 hk vid 5 250 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 244, längd 435, bredd 162, höjd 144. Tjänstevikt 900. | Fartresurser: 0–100 km/h 19 s. Toppfart 143 km/h. | Pris: 10 000-20 000 kr.
EMW 327 (1952–1955)
BMW står som bekant för Bayerische Motoren Werke. EMW stod följdaktigen för Eisenacher Motoren Werke. Grunden till EMW var just BMW:s fabrik i Eisenach, som efter kriget förstatligades av östtyska regimen. De blå fälten i BMW-logotypen byttes mot socialistiskt röda fält och ett B byttes mot ett E, annars var det mesta sig likt från det forna moderbolaget på andra sidan järnridån. EMW 327 motsvarar alltså nästan hundraprocentigt BMW 327, även om den sistnämnda alltså huvudsakligen tillverkades före kriget. Under huven fanns hela tiden en tvåliters rak sexa på 55 hästar kopplad med en fyrväxlad manuell låda. Modellen, och märket, lades ner 1955.
Data
Ursprungligt pris: 14 000 kronor (1954). | Teknik: 6-cyl rak, 1 971 cm3, förgasare, 55 hk vid 3 750 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 275, längd 450, bredd 160, höjd 139. Tjänstevikt 1 500. | fartresurser: 0–100 km/h i u. Toppfart 140 km/h. | Pris: 600 000-900 000 kr.
FSO Polonez (1978–2002)
Som så många andra östbilar har FSO Polonez sin grund i licenstillverkade bilar från västländer. I Polonez fall hette grunden Polski Fiat 125p, en polentillverkad Fiat 125. Modellen försågs med en helt ny halvkombikaross vars design var signerad Giorgetto Giugiaro och Walter da Silva, bägge stora namn inom bildesign. Premiären skedde 1978. Under skalet var dock det mest sig likt från Fiat. Efter Östblockets fall försågs Polonez med Fordmotorer, men bilen var ändå hopplöst föråldrad när den togs ur produktion 2002. Den fanns i många karossversioner, bland annat något så udda som fyrdörrars pickup.
Data
Ursprungligt pris: Motsvarande ca 55 000 kronor (1989). | Teknik: 4-cyl rak, 1 481 cm3, förgasare, 55 hk vid 5 200 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 251, längd 427, bredd 165, höjd 142. Tjänstevikt 1140. | Fartresurser: 0–100 km/h 16 s. Toppfart 155 km/h. | Pris: 3 500-10 000 kr.
IFA F9 (1948–1955)
Av Auto Unions fabriker i mellankrigstidens Tyskland kom Horchfabriken Zwickau att hamna i östtyska händer. Prototypbilen DKW F9, vars utveckling påbörjats innan kriget kom efter uppdelningen att lanseras under IFA:s varumärke. I väst mynnade utvecklingen i stället ut i bilen med det udda namnet DKW 3=6. När IFA F9 testades av Teknikens Värld 1954 beskrevs att vägegenskaperna var goda men att "en del detaljer visade en lägre standard än flertalet bilar i samma prisklass". Kanske hade man redan då en aning om att liknande kritik skulle följa många fordon från öst många år framöver.
Data
Ursprungligt pris: 6 530 kronor (1954). | Teknik: 3-cyl rak, 900 cm3, förgasare, 30 hk vid 3 800 r/min, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 235, längd 420, bredd 160, höjd 145. Tjänstevikt 970. | Fartresurser: 0–80 km/h 25 s. Toppfart 110 km/h | pris: 30 000-100 000 kr.
Jalta (1960–1969)
När en ny liten folkbil skulle produceras i 1950-talets Sovjetunion valde den planekonomiska regimen att förlägga tillverkningen till Ukrainska SSR, bilen var i stora drag en kopia av Fiat 600 och fick namnet ZAZ-965 Zaporozhets. För exportmarknaderna ansågs namnet alltför komplicerat, får vi anta. Exempelvis här i Sverige fick bilen nämligen det något mer lättuttalade namet Jalta. Tyvärr tvingades bilen sluta säljas i Sverige i samband med att allmän bilprovning infördes – den var helt enkelt för dåligt sammansatt från fabrik. ZAZ finns än idag som biltillverkare, och tillverkar förutom egna modeller bland annat flera Fiatprodukter för den östeuropeiska marknaden.
Data
Ursprungligt pris: 7 180 kronor (1967). | Teknik: V4, 887 cm3, förgasare, 30 hk vid 4 000 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 202, längd 335, bredd 140, höjd 145. Tjänstevikt 770. | Fartresurser: 0–100 km/h i u. Toppfart 100 km/h. | Pris: 5 000-15 000 kr.
Lada Niva (1977– )
Den ryska arbetshästen Lada Niva, eller VAZ 2121, presenterades 1977 som den första bilen från fabriken i Togliattigrad som inte var en direkt licensprodukt från Fiat. Trots att mycket under skalet hämtades från de tidigare Fiatbaserade produkterna så var både exteriören, fyrhjulsdriften och hjulupphängningen i Niva helt framtagna inom Ryska SFSR. Under huven ruvade en 1,6-liters fyra på 72 hästkrafter. De ryska ingenjörerna gjorde uppenbarligen ett bra jobb på 70-talet eftersom bilen fortfarande tillverkas – i ett utförande ytterst snarlikt originalprodukten.
Data
Ursprungligt pris: 44 900 kronor (1980). | Teknik: 4-cyl rak, 1 568 cm3, förgasare, 76 hk vid 5 400 r/min, fyrhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 220, längd 385, bredd 169, höjd 164. Tjänstevikt 1 300. | Fartresurser: 0–100 km/h 24,5 s. Toppfart 125 km/h. | Pris: 10 000-130 000 kr (nypris fr 114 900 kr).
Moskvitch Elite (1964–1976)
När Moskvitch 408, som på exportmarknaderna döptes till Elite, presenterades 1964 var den en konventionellt uppbyggd fyrdörrarssedan med designinfluenser från 1950-talets västeuropeiska bilar. Bilens 50 hästkrafter starka 1,4-litersmotor var monterad fram och drivningen skedde på bakhjulen. Elite var den första bilen som byggdes i Sovjetunionen som implementerade någon typ av säkerhetstänk, med både krockzoner och mjuka material i instrumentpanelen. Men ansträngningarna var ändå inte nog för att bilen skulle vara jämförbar med västeuropeiska bilar i krocktester.
Data
Ursprungligt pris: 11 460 kronor (1968). | Teknik: 4-cyl rak, 1 360 cm3, förgasare, 50 hk vid 4 750 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 240, längd 410, bredd 156, höjd 148. Tjänstevikt 1 120. | Fartresurser: 0–100 km/h 31,7 s. Toppfart 124 km/h. | Pris: 10 000-20 000 kr.
Sachsenring Trabant 601 (1957–1991)
Trabant var i mångt och mycket symbolen för de östtyska samhället. Den lilla bilen med kaross tillverkad av Duroplast, ett annat namn för bomull blandat med fenolharts, användes till många funktioner i samhället. Mest mörk historia har kanske Kubelwagenvarianten, gjord för patullering av landets gränser, exempelvis vid Berlinmuren. Bilen lanserades 1957 och tillverkades i princip oförändrad i över tre miljoner exemplar under mer än trettio års tid. Efter murens fall fick Trabant sin tvåtaktsmotor utbytt mot en fyrtakts Volkswagenmotor, men döden var ändå tämligen omedelbar. Allt annat visade sig otänkbart.
Data
Ursprungligt pris: 5 000 kronor (1968). | Teknik: 2-cyl rak, 595 cm3, förgasare, 26 hk vid 4 200 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 202, längd 356, bredd , höjd 144. Tjänstevikt 700. | Fartresurser: 0–80 km/h 23 s. Toppfart 100 km/h. | Pris: 8 000-50 000 kr.
Tatra 613 (1974–1996)
Tjeckoslovakisk bilindustri förknippas ofta med Skoda men i sammanhanget får man inte glömma Tatra, företaget bakom kanonmärkliga Tatraplan och den bulligt udda Tatra 603 med svansmonterad V8 och tveksamma vägegenskaper. Den sista helt nya personbilsmodellen som utvecklades av Tatra blev den kantiga 613, presenterad 1974. Även om formerna var föregångarens diametralt motsatta var både svans-V8:an och den stora storleken kvar. Modellen faceliftades på 90-talet till Tatra 700 och lades ner. Därefter har Tatra bara tillverkat lastbilar.
Data
Ursprungligt pris: 349 000 tjeckoslovakiska kronor, motsvarande 136 000 svenska kr (1990). | Teknik: V8, 3 495 cm3, förgasare, 168 hk vid 5 200 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad man. låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 298, längd 500, bredd 180, höjd 144. Tjänstevikt 1 760. | Fartresurser: 0–100 km/h 11,4 s. Toppfart 190 km/h. | Pris: 150 000-300 000 kr.
Volga M24 (1968–1985)
Utvecklingsarbetet med Volga M24, eller GAZ-24 som den kallades på östra sidan om järnridån, var färdigt redan 1966. En viss förserieproduktion startade 1968, men det dröjde till till 1970 innan produktionen kom igång på riktigt. Designen var tydligt amerikanskt inspirerad, men då Volga var menad till att fungera på de dåliga sovjetiska vägarna kom den att bli tung. Modellen blev en symbol för Sovjet och användes som taxi, ambulans och i specialbyggda cabrioleter till militärparader. Modellen sattes även i hop i Belgien. Då med Peugeotmotor (!).
Data
Ursprungligt pris: Ingen uppgift, ej såld i Sverige | Teknik: 4-cyl rak, 2 446 cm3, förgasare, 85 hk vid 4 500 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 280, längd 476, bredd 172, höjd 149. Tjänstevikt 1 450. | Fartresurser: 0–100 km/h 19 s. Toppfart i u. | Pris: 5 000-30 000 kr.
Wartburg 353/1,3 (1965–1991)
Wartburg 353 var, som många andra bilmodeller från Östblocket , knappast en modern konstruktion ens vid premiären 1965. Grunden var från trettiotalet. Även om den frontmonterade trecylindriga tvåtaktsmotorn var jämförelsevis pigg så gav framtungheten, så att säga, speciella vägegenskaper. 1988 började gränsen mot väst att rämna i fogarna, samtidigt byttes tvåtaktaren till en 1,3-liters VW-motor. Namnet ändrades till Wartburg 1.3 och fronten fick ett mindre ansiktslyft. När Tyskland till slut officiellt återförenades 1991 var allt över för Wartburg och fabriken i Eisenach togs över av Opel.
Data
Ursprungligt pris: 42 325 danska kronor, motsvarande ca 38 000 svenska kronor (1988). | Teknik: 3-cyl rak, 993 cm3, förgasare, 50 hk vid 4 250 r/min, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 245, längd 422, bredd 164, höjd 150. Tjänstevikt 975. | Fartresurser: 0–100 km/h 20,6 s. Toppfart 130 km/h. | Pris: 5 000-20 000 kr.
Yugo Koral (1980–2008)
Eftersom bilar från öst enligt någon slags naturlag bör ha namn innehållande bokstaven Z på den inhemska marknaden så såldes Yugo under namnet Zastava i det diktatoriskt styrda Jugoslavien. Lika ofta som bokstaven Z förkommer så var östbilar ofta baserade på Fiatmodeller. Så även Yugo, och i detta fall rörde det sig om Fiat 127. Fram till FN:s sanktioner mot Jugoslavien på 1990-talet såldes Yugo på en rad exportmarknader i både Europa och USA, dessutom även som cabriolet. Modellen kom faktiskt att överleva sitt tillverkningsland och lades ner först 2008 (!).
Data
Ursprungligt pris: Ca 35 000 kr (1983). | Teknik: 4-cyl rak, 903 cm3, förgasare, 45 hk vid 5 600 r/min, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 215, längd 349, bredd 154, höjd 139. Tjänstevikt 725. | Fartresurser: 0–100 km/h 21,7 s. Toppfart 135km/h. | Pris: 15 000-20 000 kr.
ZIL-4104 (1978–1985)
När Teknikens Värld i det nybildade Ryssland 1992 försökte få till stånd en provkörning av ZIL, fordonet för Sovjets nomenklatura, fick vi nöja oss med en provåkning. Fabriken fick vi inte besöka, förarens identitet hölls hemlig, motorrum och bagageutrymme fick inte fotograferas och företagets bokföring hade försvunnit spårlöst i samband med ett kuppförsök. Ingen vet alltså vad en ZIL kostade att tillverka. Ingen hade heller något bekymmer med det. ZIL tillverkas än i dag, i det fria(re) Ryssland, i en takt långt under tio bilar per år. Nu heter modellen ZIL-41047. Den har andra strålkastare.
Data
Ursprungligt pris: Ingen vet. Ingen behövde veta. | Teknik: V8, 7 695 cm3, förgasare, 315 hk vid 4 000 r/min, bakhjulsdrift, 3-växlad automatlåda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 388, längd 634, bredd 207, höjd 150. Tjänstevikt 3 335. | Fartresurser: 0–100 km/h 13-13,5 s. Toppfart 190 km/h. | Pris: 800 000-1 000 000 kr.
Artikeln är hämtad från Klassiska Bilar nummer 6/2011. Prisuppgifterna avser körklara bilar i originalutförande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se