Klassiska AC Cars visar ny Cobra med V8 nästa år
Jo, det finns tillverkare som satsar på annat än nya elbilar.
Till exempel Storbritanniens allra äldsta nu verksamma tillverkare av bilar: AC Cars.
Under nästa år ska en ny AC Cobra GT roadster lanseras och den har inte eldrivlina utan en V8 under huven.
Det började 1961 när den amerikanske bilbyggaren Carroll Shelby frågade brittiska AC Cars och sina vänner på Ford om de ville samarbeta i ett nytt bilprojekt. Resultatet blev en modifierad AC Ace med en Ford V8 som kraftkälla.
AC Cars byggde modellen AC Cobra i sina fabriker i England med V8-motorer från Ford. Det skickades också några tomma chassin till USA där Shelby satte ihop bilarna som döptes till Shelby Cobra.
AC Cars räknas som Storbritanniens äldsta biltillverkare med produktion av bilar och motorcyklar sedan 1901. Några år efter de första motorcyklarna byggdes den första bilen, en Autocarrier. Från Autocarrier kommer förkortningen AC. 1953 presenterades modellen AC Ace som imponerade så mycket på flera bilbyggare att de ville modifiera och även tävla med bilen. AC Cars höll då till i Thames Ditton, i Surrey, sydväst om London. Genom åren har många kopierat AC- och Shelby-bilarna.
Under våren 2023 ska AC Cars presentera en ny modell döpt till AC Cobra GT roadster. AC Cars har arbetat intensivt med modellen de senaste tre åren och idén är att presentrera den mest avancerade Cobra-modellen hittills. Lanseringen är planerad att hållas i London för att fira företages 122:a år som biltillverkare.
LÄS OCKSÅ: Första Shelby Cobra-bilen till salu
Att döma av de ”skuggbilder” på GT roadster som släpps är det en distinkt och tydlig design som påminner om bilarna från 1961. De nya bilarna ska byggas för ett fåtal bilentusiaster och AC Cars utlovar bästa tänkbara material och innovativ produktionsteknik. Det ska också finnas möjlighet för alla som köper en GT roadster att sätta sin egen prägel på bilen redan vid produktionen.
Rörramschassit byggs i aluminium efter design av AC Cars partners Icona Design Group och Cecomp Spa. Bilen blir tvåsitsig med en V8-motor som ska leverera upp till 663 hästkrafter och 790 Nm. Kraften kontrolleras via en sexstegad manuell låda eller en tiostegad automat.
Vikten ska bli låga 1 400 kg och 0-100 km/h ska klaras av på 3,8 sekunder.
Specifikationer
Motor: Ford 5,0 Coyote.
Cylindrar: 8.
Transmission: 6-växlad manuell alt. 10-stegad automat.
Maxeffekt: 663 hk.
Maxvrid: 790 Nm.
Längd: 4330 mm.
Bredd: 1960 mm.
Höjd: 1400 mm.
Hjulbas: 2570 mm.
Chassi: Rörram i extruderad aluminium.
Tjänstevikt: 1400 kg.
Toppfart: 278 km/h.
Acceleration 0-100 km/h: 3,8 s.
Vissa specifikationer kan komma att justeras innan lanseringen.
Hjulbasen är korta 2,57 meter vilket ändå gör den till den hittills största AC Cobran som byggts. Bilen må ha supersportbilsprestanda men är byggd för att användas varje dag vilket betyder bra komfort, klimatanläggning och elektriska fönsterhissar samt modern musikanläggning. Vill du kunna ta av taket får du betala extra.
Hittills har det inte läckt ut några prisuppgifter från AC Cars men vi kan bara gissa att det blir i mångmiljonklassen med tanke på hur unika varje exemplar ska bli.
Bakom satsningen står entreprenören och investeraren David Conza från Schweiz. Conza har länge investerat i AC Cars ägare Acedes Holdings och Conza tog i maj 2022 över rollen som vd för AC Cars efter Alan Lubinsky. Lubinsky är ny styrelseordförande efter 27 år som vd.
De olika Cobra-bilarna
260/289 Ur-Cobran med tanig kaross.
289 FIA racing Segermaskinen i USA. Vann även stort i England och vann klassen på Le Mans 1963.
427 There's no substitute for cubic inches. Sju liter och hysterisk effekt – 427 lanserades till 1965 för gemene man. Kallad ”the widow-maker”...
427 Racing Många framgångar i händerna på Ken Miles.
Daytona Coupé Shelby-teamet vann VM för sportbilar i den här 1965.
Willment Cobra Coupé Brittiska Willment byggde en egen variant av Daytona-bilen.
AC Cobra A98 Coupé Den kanske snyggaste coupén av alla. Tävlade på Le Mans 1964 men kraschade.
De största förarna i Cobra-bilar
Jack Sears
Enda föraren som tävlat med alla de olika karosstyperna Cobra existerat med på tävlingsbanan. AC Cobra 289, Shelby Daytona Cobra Coupé, Willment Cobra Coupé och syndigt vackra AC A98 coupé.
Ken Miles
Shelby-teamets hörnsten som både utvecklade och tävlade stenhårt med alla de olika Cobra-varianterna och senare med Ford GT40. Han var mannen som insisterade på att big block-motorerna skulle monteras i Cobra.
Bob Bondurant
Vann sin klass med Shelby Daytona Cobra Coupé i alla lopp där han tog sig i mål under 1965. Hans insatts var monumental för att Shelby som första amerikanska team skulle vinna VM för sportbilar.
Cobra och filmerna
Viva Las Vegas 1962 med Elvis Presley.
Lock, stock and two smoking barrels 1998.
Batman Forever 1995. Del av Bruce Waynes bilsamling.
Cobra 1986 med Sylvester Stallone.
Le Mans '66 2019 där både Carroll Shelby och Ken Miles har huvudrollerna men där det egentligen handlar om Ford GT.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se