Koenigsegg Agera R – direktrapport från provkörningen
Erik Gustafsson befinner sig i Åre. Han är mållös, religiös och överlycklig. Varför? Han har precis kört ”vinterbilen” Koenigsegg Agera R.
Det är knappt så att man förstår vad Erik Gustafsson säger när han ringer upp. Han utstöter ljud som får oss att förstå att han är lycklig, eftersom vi vet att han har åkt till Åre för att provköra Koenigsegg Agera R antar vi att vi vet orsaken till hans känslotillstånd.
Är det en bra bil?
– Det kan man säga, jag har kört på E14 mellan Åre och Trondheim och bilen går utav bara h-e. Det finns ingen rim och reson, redan på halvgas får man den värsta accelerationen jag någonsin upplevt i en bil. Det känns inte som att det går att ge full gas. Det är nästan så att man blir rädd, det pyser och det slår på alla möjliga underbara sätt. Jag har bara suttit och lett brett hela tiden.
– Samtidigt är den väldigt lättkörd. Det går att peta i sjuan och ligga och småputtra i 100 km/h och då är komforten förvånansvärt hög. Ljudnivån är förvisso också hög men absolut okej för att vara en supersportbil.
Känns inte Åre som fel miljö att köra en Koenigsegg i?
– Jo, fast ändå inte. Det ligger ingen snö på vägarna här men det är ändå vått och torrt om vartannat så jag har inte kunnat stå på för fullt. Anledningen till att vi är i Åre är att Agera R presenteras som något av en vinterbil. Bilen säljs med ett vinterpaket som förutom takboxen (godkänd för upp till 300 km/h) också innebär att köparen får en uppsättning skidor från svenska skidtillverkaren Extrem.
Du såg ju bilen redan i mars på Genèvesalongen men hur ser den ut i ”verkligheten”?
– Skitsnygg! Den har en vit mattlackering och många nakna kolfiberdetaljer. Sedan kan man ju inte blunda för effekten heller. V8-motorn ger 1 115 hästkrafter om den körs på etanol, ”bara” 940 om man fyller på med vanlig bensin.
Jag förstår att du inte kunde köra så snabbt som du kanske ville, men hur snabb är bilen egentligen?
– 0-100 km/h går på 2,9 sekunder och 0-200 km/h går på sanslösa 7,9 sekunder. Koenigsegg säger att toppfarten är +420 km/h. De tror att den ska kunna göra 440 km/h men det har de inte kunnat testa än.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se