Koenigsegg Agera R med takbox och 1 115 hk
Ferrari, Lamborghini och Pagani är inte de enda supersportbilstillverkare som har nyheter att visa i Genève. Koenigsegg tar i för kung och fosterland och visar Agera R som ska showa med 1 115 hästkrafter och… takbox!
För ganska exakt ett år sedan visade Koenigsegg den nya modellen Agera. Med 910 hästkrafter och en kolfiberkaross blev Agera Genèvesalongens självklara mittpunkt, i alla fall ur svensk synvinkel. Nu är det dags för en ny Genèvesalong och du har inte fel om du gissar att Koenigsegg försöker sno uppmärksamheten i år igen. Den här gången heter publikdragaren Koenigsegg Agera R och är en specialversion av Agera.
R-versionen av Agera har utvecklats på uppdrag av en anonym kund, en kund som uppenbarligen är en hänvigen Speed Racer-älskare. Bilen har nämligen en färgsättning, vit med svarta och röda detaljer, som är inspirerad av den riktiga Speed Racer-bilen. Men det är förstås inte allt som är speciellt med Agera R. Motorn är samma V8 på 5,0 liter som sitter i vanliga Agera men eftersom R-modellen har anpassats för att kunna köras på E85 kan maxeffekten bli så hög som 1115 hästkrafter och 1200 newtonmeter. Om man nöjer sig med att köra på vanlig 95-oktanig ”fulbensin” blir effekten mer beskedliga 950 hästkrafter och 1100 newtonmeter. Koenigsegg har inte släppt några prestandasiffror men berättar gärna att Agera R har en blandad förbrukning på 1,47 l/mil och släpper ut 310 g/km.
Agera R har fått en ny vinge, och det är inte vilken vinge som helst. Många sportbilar har hydrauliskt inställbara vingar som ger olika marktryck i olika hastigheter. För att spara vikt har Koenigsegg utvecklat en vinge som ställs in automatiskt. Det behövs inga tunga hydraulpumpar eller elmotorer, vinkeln på Agera R-vingen ändras automatiskt med luftflödet.
Agera R introducerar också ett nytt vinterpaket från Koenigsegg. Den mest framträdande detaljen i vinterpaketet är förstås den eleganta takboxen som Koenigsegg har tagit fram i samarbete med Thule. Takboxen byggs helt och hållet i kolfiber och sitter fast monterad på en avtagbar takdel. När takboxen och den integrerade takdelen ska monteras plockar man bara bort det vanliga taket och stoppar ned det i det främre bagageutrymmet. Koenigsegg-takboxen har testats och godkänts för hastigheter upp till 300 km/h, vilket gör den till världens snabbaste takbox. Vinterpaketet innehåller också vinterdäck från Michelin, nya fälgar, specialdesignade skidor från skidtillverkaren Extrem samt en paketresa till Åre där kunderna får se på när skidorna tillverkas.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se