Foto: Koenigsegg

Koenigsegg CC850 – en retrohyllning

Koenigegg har visat upp en helt ny modell som hyllar den första produktionsbilen CC8S. Här är nya CC850.

För tjugo år sedan lanserade Koenigsegg sin första produktionsmodell någonsin, CC8S. En bil som tillverkades i sex exemplar och har inspirerat designen hos alla efterföljande Koenigsegg-modeller. För att fira detta lanserar man nu den nya modellen CC850 som påminner starkt om urmodellen, men det är inte det enda man firar. I år fyllde Christan von Koenigsegg själv nämligen 50 år så CC850 slår två flugor i en smäll.

1 AV 4
Foto: Koenigsegg
2 AV 4
Foto: Koenigsegg
3 AV 4
Foto: Koenigsegg
4 AV 4
Foto: Koenigsegg

Designen är som en modern tolkning av CC8S och modellen har flera godsaker som vi sett på tidigare modeller, men även någonting helt nytt. Så som bland annat aktiv vinge där fästena sitter på ovansidan av vingen, något som lanserades på One:1-modellen i ett ganska extremt format. Denna vinge påminner snarare om den som introducerades på Regera.
Drivkraft levereras av en dubbelturboladdad femliters V8 som ger 1 385 hästkrafter om bilen tankas med E85, samt 1 385 newtonmeter. Tankas bensin är effekten 1 185 hästar. Det betyder att vikt/effekt-förhållandet känns igen från One:1 då CC850 väger in på 1 385 kg.
Det är i grunden samma motor som i bland annat Jesko men här med lägre effekt på grund av att man har monterat mindre turboaggregat för att bland annat eliminera turbolagg.

1 AV 5
Foto: Koenigsegg
2 AV 5
Foto: Koenigsegg
3 AV 5
Foto: Koenigsegg
4 AV 5
Foto: Koenigsegg
5 AV 5
Foto: Koenigsegg

Det som är helt nytt för CC850 är växellådan som är en nioväxlad automatlåda. Men. Den kan även fungera som en vanlig sexväxlad manuell låda med kopplingspedal. Enligt Christan von Koenigsegg går detta helt sömlöst och man kan gå direkt från att köra i automatläge till att slänga i till exempel tredje växeln och börja köra helt manuellt.

Nya Koenigsegg CC850 kommer att börja byggas under nästa år, tillverkas i 50 exemplar och redan sägs vara sålda. Priset tros ligga mellan 30-40 miljoner kronor.

https://www.youtube.com/watch?v=3LfkTodFuxg&ab_channel=Koenigsegg