Koenigsegg Hundra officiell – snabbare än Agera R
För en dryg vecka sedan fick vi några detaljbilder på Koenigsegg Hundra som ställs ut nere i Genève. Då fick vi även reda på varför bilen har fått ett så annorlunda namn. Exemplaret är nämligen den hundrade bilen som Koenigsegg byggt under sina tio år som seriebiltillverkare. Därför har man försett bilen med detaljer i 24 karats bladguld. Bilen är beställd av en bilsamlare i Hong Kong.
Nu kan vi ge er bilder på hela bilen och tekniska specifikationer. Hundra är i grund och botten en Agera S, senaste modellversionen från Koenigsegg och optimerad för marknader där E85 (etanol) inte finns tillgängligt, till exempel i Hong Kong.
Koenigsegg Agera S, och därmed också Hundra, har samma femliters V8-motor som Agera R. Men medan sistnämnda levererar 1140 hästkrafter (E85-hästar) är effekten ”endast” 1030 hästkrafter i Agera S. Vridet ligger på 1100 newtonmeter varav tusen av dessa finns tillgängliga över större delen av varvtalsspannet.
Tjänstevikten uppgår till 1435 kilo, 20 kilo lägre än för Agera R.
110 hästkrafter färre borde innebära en långsammare bil, eller? Icke. Agera S och Hundra må vara ”klenare” men 0-100 km/h avverkas på 2,8 sekunder, det vill säga en tiondels sekund snabbare än Agera R. Däremot är Agera R med sina 7,5 sekunder snabbare 0-200 km/h än Agera S som fixar det på 7,8 sekunder. Toppfarten hos Hundra ligger på över 420 km/h.
Fullständiga tekniska specifikationer för Agera S och Hundra hittar du bland bilderna i galleriet nedan.
Ta nu och kika igenom bilderna på Koenigsegg Hundra från bilsalongen i Genève nedan. En bil du hade kunnat tänka dig?
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se