Koenigsegg Jesko Absolut god för en bra bit över 500 km/h
Koenigseggs specialmodell av Jesko – Jesko Absolut – är det snabbaste företaget någonsin byggt, och kommer att förbli det snabbaste någonsin från Ängelholm.
I förra veckan presenterade Koenigsegg specialmodellen Jesko Absolut. Den är en högfartsvariant baserad på Jesko, bilen som presenterades i fjol och som är inriktad på att vara så snabb som möjligt på bana (där kurvor är involverade).
I stället för att erbjuda massivt marktryck (downforce) har högfartsstabilitet prioriterats. Medan ”vanliga” Jesko har ett maximalt marktryck på 1 400 kilo har Jesko Absolut ”bara” 150 kilo som max. För att öka stabiliteten vid extrema hastigheter och samtidigt göra bilen så ”hal” som möjligt har bland annat bakvingen ersatts med två fenor. Baken är för övrigt av Long tail-typ, typiskt för bilar som är ämnade för väldigt snabba körningar rakt fram. Jesko är 8,5 centimeter längre än Jesko.
Bakhjulen har täckta fälgar och i fronten har splitter och winglets plockats bort. Luftmotståndskoefficienten, Cd-värdet, ligger på 0,278, strax under Koenigseggs mål på 0,28.
Motorn är densamma som i vanliga Jesko, det vill säga en femliters V8 med turbomatning. Den är kopplad till en multikopplingslåda med nio växlar. LST, Light Speed Transmission, kallar Koenigsegg sin låda för och är densamma som i Jesko.
Vid körning med E85 i tanken är maximal effekt 1 625 hästkrafter medan effekten når upp till 1 298 hästkrafter med bensin i densamma. Maxvridet nås vid 5 100 r/min och uppgår då till 1 500 newtonmeter.
Jesko Absolut är, sett till toppfarten, det snabbaste Koenigsegg någonsin har utvecklat och byggt. Något snabbare från det Ängelholm-baserades företaget är inte aktuellt i framtiden. Jakten på extrema toppfarter är över, i alla fall för Koenigsegg. Och det är lätt att förstå deras resonemang, Jesko Absolut är nämligen kapabel att passera 500 km/h med marginal, mer än de 490,5 km/h som Bugatti noterades för i höstas.
– Den går snabbare än vad vi någonsin vill köra. Bilens prestanda kommer inte att stoppa oss att nå vårt hopp om rekord, det kommer att vara föraren, vägen eller något annat, inte bilen. Men vi pratar om långt, långt över 500 km/h. Den är mer än snabb nog. Vi vill faktiskt inte någonsin bygga någonting snabbare. Den är absolut sista toppfartsbilen, säger Christian von Koenigsegg till brittiska Top Gear.
https://youtu.be/gkmjOR55DwUNu återstår det att se vilken toppfart Jesko Absolut noteras för i verkligheten. Koenigsegg har det lite bökigare på den punkten än vad Bugatti har. Medan sistnämnda har Volkswagens extrema testbana i Ehra-Lessien, den enda av sitt slag i världen, till sitt förfogande måste Koenigsegg förlita sig till en lång, rak och vanlig vägsträcka som stängs av för att kunna göra ett rekordförsök. Då måste de ha myndigheter och polis på sin sida, på samma sätt
som när Agera RS slog till med världsrekord i topphastighet i Nevada för två och ett halvt år sedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se