Koenigsegg Jesko officiell – arvtagaren till Agera RS
I Genève presenterar Koenigsegg nya modellen Jesko som är det mest extrema någonsin från företaget. Vad sägs om 1 625 hästkrafter, ny nioväxlad låda, 1 400 kilo downforce och toppfart över 480 km/h.
Koenigsegg har nu dragit skynket av efterträdaren till världens officiellt snabbaste bil – Agera RS. Och vi misstänker omedelbart att Agera RS kommer att bli av med sin titel. Läs vidare så förstår du.
Först och främst namnet Jesko. Det spekulerades i att bilen skulle heta Ragnarök, så blev det inte (vilket många också misstänkte). I stället föll valet på Jesko vilket är namnet på Koenigsegg-grundaren Christian von Koenigseggs far som i dag är 80 år gammal. Bilen är med andra ord en hyllning till honom.
Jesko spinner vidare på Koenigseggs nuvarande design som fortfarande har kvar sina rötter i märkets första modell CC. Men till storleken är den betydligt större än sin föregångare Agera RS. Jeskos kolfiberkaross är 461 centimeter lång, 31,7 centimeter längre än Agera RS. Den är till och med längre än Regera som är 456 centimeter lång. Jesko är med 203 centimeter på bredden ett par centimeter smalare än Agera RS, men den är också en centimeter lägre med sina 121 centimeter. Axelavståndet är 3,8 centimeter längre, totalt 270 centimeter.
Koenigsegg skriver att Jesko är rymligare och den uppgiften har vi ingen anledning att misstro efter att ha tagit del av måttspecifikationerna.
Hjärtat i bilen är Koenigseggs femliters twinturbo-V8 som är kopplad till en ny nioväxlad låda kallad LST. Bokstäverna står för Light Speed Transmission och symboliserar en flerkopplad transmission som byter växlar ”nästan lika snabbt som ljusets hastighet”. Därav namnet. Den samtidiga öppningen och stängningen av kopplingarna (sju stycken) sägs ge en helt sömlös växlingsupplevelse.
https://youtu.be/0CVajHuEMbgMotorn levererar 1 298 hästkrafter (955 kW) när den körs på bensin och enorma 1 625 (1 195 kW) när den körs på E85. Varvtalsstoppet ligger vid 8 500 r/min. Maxeffekten, med bensin i tanken, nås vid 7 800 r/min. Maxvridet är massiva 1 500 newtonmeter och nås vid 5 100 r/min. Hela motorpaketet väger 189 kilo.Siffrorna kan jämföras med Agera RS 1 176 hästkrafter och 1 280 newtonmeter samt med Regeras +1 500 hästkrafter. Sistnämnda har dock hjälp från tre elmotorer och når därför också upp till + 2 000 newtonmeter.
Några prestandasiffror uppger inte Koenigsegg ännu, men Jesko sägs ha marktryck nog för att kunna nå upp till 300 mph, det vill säga 483 km/h. Marktrycket är nämligen enormt. 800 kilo vid 250 km/h, 1 000 kilo vid 275 km/h och otroliga 1 400 kilo vid topphastigheten.
Torrvikten ligger på 1 320 kilo och tjänstevikten på 1 420 kilo. Båda siffrorna är 25 kilo mer än för Agera RS, men då ska man ta i beaktande är Jesko är en betydligt större bil, till och med längre än 454,4 centimeter långa Bugatti Chiron.
Interiören är helt ny och mer digital än någonsin. Och vid styrutslag med den nya ratten, som har två beröringskänsliga skärmar, påverkas även bakhjulen. De är nämligen aktiva (bakhjulsstyrning) vilket underlättar manövrar vid lägre hastigheter och gör kurvtagningarna stabilare i höga farter.
125 exemplar av Jesko ska byggas. Två varianter blir det där den ena är mer bananpassad. Det är den vi ser på bilderna här i dag. Och oavsett vilken variant du väljer ska bilen kunna köpas oavsett var i världen man befinner sig. Jesko kommer nämligen att vara gatlegal världen över.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se