Koenigsegg Jesko redo för skarp produktion
Efter testprototyper har Koenigseggs nya superbil Jesko nu nått förserieproduktion. Man visar upp en läckert orange förseriebil för att markera att skarp serieproduktion, det vill säga kundbilarna, ligger runt hörnet.
Det var den 4 november 2017 som Koenigsegg Agera RS körde in sig i historieböckerna för alltid efter att ha nått högre, uppmätt topphastighet än någon annan bil i världen. Men det är snart fyra år sedan och Agera RS har fått en efterträdare i den betydligt mer moderna Jesko, döpt efter Christian von Koenigseggs far, samt specialversionen Jesko Absolut som är framtagen för extra hög toppfart.
Jesko presenterades våren 2019 (Absolut-versionen våren 2020) och än har modellen, som ska tillverkas i 125 exemplar, inte börjat serietillverkas. Till dags datum har tillverkningen handlat om prototyper för att få Jesko så perfekt som det bara går, prototyper som har testats, testats och testats för att de serietillverkade bilarna ska leva upp till både Koenigseggs och kundernas krav.
Men nu har Koenigsegg med Jesko kommit till förserieproduktionen, en fas som normalt innebär att bilarna byggs exakt enligt fastställda specifikationer för att se att allting lirar (bildetaljer, produktionsverktyg och mycket annat) inför stundande serieproduktion.
För att markera att man nått denna fas presenterar Koenigsegg nu en förserie-Jesko lackerad i kulören Tang Orange Pearl som även är försedd med detaljer samt inlägg i silver och kolfiber. Färgsättningen är en hyllning till modellen CCR (2004-2006) som många av oss minns som just orange. Missa inte vår provkörning av CCR i Evolution-utförandet.
– Vi är väldigt glada över att kunna presentera denna förserie-Jesko i samband med produktionsstart av 125 Jesko- och Jesko Absolut-kundbilar. Som en del av vår gradvisa expansion börjar Jeskos förserietillverkningen vid en utbyggd anläggning om 10 000 kvadratmeter, säger Christian von Koenigsegg, företagets grundare och vd.
Koenigsegg Jesko har en turbomatad V8 på 5,0 liter som ger 1 625 hästkrafter vid körning på E85. Med vanlig soppa i tanken utvecklas 1 298 hästkrafter. Maxvridet ligger på 1 500 newtonmeter och nås vid 5 100 r/min, alltså en bit ifrån varvtalsstoppet på 8 500 r/min.
V8:an är sammankopplad med Koenigseggs egenutvecklade multikopplingslåda LST, där bokstäverna står för Light Speed Transmission. Växellådan ska alltså vara blixtsnabb och Koenigsegg beskriver den som ett steg i utvecklingen som inte har setts sedan den moderna dubbelkopplingslådan kom fram vid senaste sekelskiftet.
Hur snabb Koenigsegg Jesko, som är den mer kurvorienterade modellversionen, är vet vi fortfarande inte. Jesko Absolut, som exempelvis saknar den stora bakvingen för att generera lägre marktryck och på så vis nå extrema toppfarter, är däremot god för hastigheter ”långt, långt över 500 km/h”, som Christian von Koenigsegg formulerade det i fjol våras.
Koenigsegg meddelar att de första Jesko-exemplaren rullar ut till kunderna under våren 2022.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se