Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Koenigsegg kör One:1 på Suzuka!

Koenigsegg var i helgen i Japan för att visa upp One:1. Visningen ägde rum på Grand Prix-banan Suzuka Circuit där ett tjugotal varv avverkades med Robert Serwanski bakom ratten. Här är film från ett par av varven.

https://youtu.be/Yz6MSbZqRow

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

I lördags besökte svenska supersportbilen Koenigsegg One:1 den berömda japanska banan Suzuka Circuit där många Formel-lopp har avgjorts och än en gång ska avgöras den 27 september i år när Japans Grand Prix körs.

Cirka 20 varv hann Koenigsegg avverka under den halvtimme de hade tillgång till banan. Varje stint bestod av tre varv – uppvärmningsvarv, fartvarv och nedkylningsvarv. Koenigsegg förtydligar att det inte handlade om någon time attack för att sätta topptider runt Suzuka, ändå lyckades One:1 avverka bästa varvet på 2 minuter, 17 sekunder och 57 hundradelar. Det är knappa sekunden bättre än vad Nissan GT-R (2.18,36) klarat banan på som bäst och cirka fem och en halv sekund snabbare än förra generationens Porsche 911 GT3 RS (2.23,04). Men det är också 46 sekunder långsammare än Kimi Räikkönens varvrekord (1.31,54) under ett Grand Prix, på den tiden han körde McLaren (2005). Det är dock ingen tid man ska jämföra med, utan mer en trevlig kunskap att ta del av.

Koenigsegg One:1 på japanska Suzuka för första gången.

Det ska tilläggas att den One:1 som vi ser i filmen ovan, i händerna på Koenigseggs testförare Robert Serwanski, inte är preparerad för extremkörning à la Nürburgring (Koenigsegg siktar ju som bekant på att med hästlängder slå Nürburgring-rekordet med One:1 senare i år). Det enda som är en aning justerat jämfört med One:1 i standardutförande är delar av aerodynamiken.

Dessutom kördes bilen inte med E85 i tanken vilket innebär att maxeffekten på 1 360 hästkrafter inte fanns tillgänglig i den 1 360 kg ”tunga” bilen.

Koenigseggs telemetrisystems loggar visade i efterhand att man som mest uppnådde 1,72G i en av kurvorna vid en hastighet av 180 km/h. Det finns alltså en bit kvar innan 2G, som är vad bilen klarar av med de standardmonterade och gatlegala däcken, uppnås. 2G är oerhört mycket, så även 1,72G.

Koenigsegg-föraren Robert Serwanski är nöjd med varven man avverkade runt Suzuka, speciellt med tanke på att det var första gången han körde på banan och fick lära sig den efterhand.

– Bilen är oerhört bra och det finns ingen tvekan om att med mer tid för att lära känna banan och optimal inställning, då kan det gå mycket snabbare, säger han.

Robert Serwanski om Koenigsegg One:1 på Suzuka

The car performed extremely well but there’s no doubt that with more time invested in getting to know the track and the optimal setup, it could go much faster.

We had to take care of the brakes a little. It was an oversight on our part, but we didn’t put new pads in before shipping the car to Japan and we didn’t bring fresh pads with us. Hard braking was an issue as a result, which will influence the speed at which you approach a corner.

While we were carrying an extra person in the car in all of our laps, this wasn’t a big factor. It does affect your steering and braking at the limit, but we were not at the limit today. The confidence to be at the limit requires a lot more knowledge of the intricacies of the track and that only comes with hours and hours of time on the tarmac.

Suzuka is a wonderful track and well deserves its reputation as one of the most challenging and rewarding tracks in the world.