Koenigsegg One of 1 – en av tre Agera Final
Det börjar bli dags att ta farväl till Koenigseggs Agera som modell. Som en sista salut – i tre steg – skapar den svenska supersportbilstillverkaren en Agera Final-serie om tre bilar varav den första står utställd i Genève – One of 1.
Koenigseggs stora nummer nere i Genève är produktionsversionen av superladdhybriden Regera, den växellådslösa bilen. Men Regera är inte ensam i den skånska supersportbilstillverkarens monter, där står bland annat även Agera-specialversion vid namn One of 1. Den är första bilen i en serie om tre som tillsammans kallas Agera Final. Det är med andra ord avslutningen på Agera-eran som har varat i sex år. Det var nämligen på Genèvesalongen våren 2010 som Agera för första gången visades upp. Därefter har ett flertal Agera-modellversioner visats upp, alla nere i Genève – Agera R, Agera S, One:1 och Agera RS.
Ageran som ställs ut nu, One of 1, är specialbeställd och skiljer sig från på en hel del punkter från övriga Agera-modeller. Precis som med nästkommande två Agera Final-bilar är det kunden som har fått vara med och bestämma specifikationer till stora delar.
I fallet med One of 1 hade kunden önskemål om att få sin Agera så lik One:1, världens första megabil, som möjligt, dock utan avkall på bland annat lastutrymmet och taket. Bland detaljerna som är unika för just detta Agera-exemplar finns – allt specialdesignat –bakvingen med ett andra blad, luftscoopet på taket, nätgallret baktill, venturitunnelavslutningen med justerbara winglets, de tre winglets-vingarna framför främre hjulhusen, frontsplittern, karossfärgen, det 3D-utskrivna dubbeländröret i titan med One of 1 ingraverat, samt polerad aluminium interiört.
V8 bakom ryggstöden är som vanligt på 5,0 liter och ger en megawatt, det vill säga 1 360 hästkrafter. Det i en bil som har en torrvikt på 1 285 kilo, eller 1 380 kilo med vätskor och bränsle. Det är alltså inte riktigt 1:1 som hos One:1. Men inte långt ifrån.
Ytterligare två Agera Final-versioner ska byggas och levereras innan utgången av 2017. Tyvärr har du inte chans att lägga vantarna på en av dem eftersom de redan är tingade.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se