Koenigsegg One:1 i närbild innan leverans
Sex lyckliga är det som kan njuta av en av supersportbilsvärldens absoluta värstingar – Koenigsegg One:1. Här får vi en närbild nummer tre strax innan leverans.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Världens första megabil är Koenigsegg One:1. En effektsiffra på en megawatt (det vill säga 1 360 hk) för stor respekt med sig inom supersportbilssvängar, speciellt då bilens tjänstevikt ligger på 1 360 kg. Modellnamnet symboliserar just förhållandet mellan effekt och vikt, ett till ett. I och med One:1 myntades också begreppet megabil, som alltså är snäppet värre än supersportbil.
I filmen ovan ser vi det tredje byggda exemplaret av Koenigsegg One:1, strax innan leverans till kund. Just detta exemplar är i en mattblå kulör med blottade kolfiberdetaljer runt om. Ytterligare tre exemplar ska byggas efter den vi ser här.
Hur accelerationssnabb Koenigsegg One:1 är vet vi inte, sett till officiella siffror. Men någonstans i regionen runt eller under 2,7 sekunder bör den ligga på. Det är i så fall aningen långsammare än världens snabbaste bil – Bugatti Veyron Super Sport. Men det är när farten börjar bli högre (över 200 km/h) som Koenigsegg One:1 kör förbi och ifrån Bugattin. Toppfarten för den svenska supersportbilen är i teorin över 440 km/h.
Läs också om världens snabbaste bilar 0-100 km/h.
Just nu har Koenigsegg ett annat mål i sikte med One:1, nämligen att bli det snabbaste gatlegala produktionsbilen runt Nürburgrings nordslinga. I dag är det Porsche 918 Spyder som innehar rekordet som lyder 6 minuter och 57 sekunder.
Christian von Koenigsegg och Koenigseggs testförare Robert Serwanski tror på en tid ner mot 6 minuter och 30 sekunder när rekordförsöket ska äga rum senare i år. En sådan tid vore att sätta konkurrenterna på plats – och det av en förhållandevis liten biltillverkare som håller till där gamla flygflottiljen F10 utanför Ängelholm tidigare var verksam.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se