Koenigsegg One:1 officiell – världens första megabil
Nu är Koenigsegg One:1 officiellt presentad. Med 1360 hästkrafter är den inte bara en supersportbil, utan även världens första ”megabil”. Dessutom kan den vara världens snabbaste produktionsbil.
Redan hösten 2012 hörde vi talas om en specialversion av Koenigsegg Agera R, utan att egentligen veta vad det rörde sig om. Allt eftersom tiden gick klarnade bilden och först på senare tid har vi fått reda på vad det egentligen handlar om. Koenigseggs nya Agera-baserade supersportbil One:1 är det vassaste som någonsin lämnat Koenigseggs huvudkvarter i Ängelholm.
Koenigsegg One:1 är unik på flera sätt. För det första är den världens första homologerade produktionssupersportbil med ett vikt/effekt-förhållande på ett till ett, därav namnet modellnamnet. One:1 har nämligen 1360 hästkrafter som plockas ur den dubbelturbomatade V8:an, och dess tjänstevikt, inklusive förare och vätskor, ligger på 1360 kilo.
För det andra är den världens första homologerade produktionsklara megabil. Vad är megabil för nymyntat uttryck tänker du säkert. Koenigsegg syftar helt enkelt på den effekt som motorn producerar, nämligen en megawatt (MW) vilket är detsamma som 1 000 kilowatt (kW) som är synonymt med 1360 hästkrafter.
Koenigsegg One:1 klarar krafter upp till 2G i sidled utan att de gatlegala cupdäcken tappar fästet och genererar 610 kilo marktryck vid 260 km/h tack vare aktiv aerodynamik både på underrede och kaross som består av bland annat aktiva frontklaffar och splitters, hydrauliskt styrd bakvinge och mycket annat. Chassit är även det aktivt som via 3G och GPS förutser rätt inställningar beroende av framförvarande vägsträcka.
Andra läckra detaljer är turbohus och avgasändrör utskrivna på 3D-skrivare vilket i första fallet ger betydligt bättre respons och med vrid vid låga varv och i andra fallet sparar 400 gram jämfört med ändrör gjutna i aluminium.
Chassit och karossen är 20 procent lättare än hos Agera tack vare inblandning av fibermaterialen M46J och M55J.
Racingstolarna i kolfiber är nyutvecklade av Koenigsegg och innehåller minnesskum och kan beställas med inbyggd bullerdämpning.
One:1 är dessutom uppkopplad via 3G för trådlös överföring av diverse data, exempelvis accelerations- och varvtider samt mjukvaruuppdateringar.
Koenigsegg specificerar inte några prestandasiffror. De berättar dock att toppfarten inte har haft prioritet vid utvecklingen av One:1 eftersom den är en byggd främst för banan. Men bilen förväntas vara världens snabbaste bil med en simulerad toppfart på över 440 km/h.
Tidigare uppgifter har sagt att siktet är inställt på att slå nya världsrekord i accelerationstider 0-200, 0-300 och 0-400 km/h. En siffra som nämnts är runt 20 sekunder – från stillastående till 400 km/h!
Koenigsegg, som för övrigt fyller 20 år i år, berättar också att One:1 är slutsåld redan innan introduktionen.
Vill du se Koenigsegg One:1 live gör du bäst i att åka på nästa veckas bilsalong i Genève. Du hittar Koenigsegg i monter 1259 i hall 1.
Snabbfakta Koenigsegg One:1
• Drivlina: V8 på 5,0 liter (E85), 1 360 hk vid 7 500 r/min och 1 371 Nm vid 6 000 r/min. Max varvtal 8 250 r/min. Turboladdtryck: 1,8 bar. Euro 6-certifierad. Sjustegad dubbelkopplingslåda med paddlar. Bakhjulsdrift.
• Hjul och bromsar: 19x9,5 tum fram, 20x12,5 tum bak. 265/35 fram, 345/30 bak. Specialutvecklade Michelin Cup-däck med hastighetsklassning 440 km/h. Keramiska skivor, 397 mm fram, 380 millimeter bak. Sexkolvsok fram, fyrkolvs bak.
• Fartprestanda: Över 440 km/h, 0-100 km/h snabbt, 0-200 km/h snabbt, 0-300 km/h snabbt, 0-400 km/h runt 20 sekunder (ej officiell siffra).
• Bromsprestanda: 100-0 km/h 28 meter. 400-0 km/h cirka 10 sekunder.
• Mått: 4,5 meter lång, 2,06 meter bred, 1,15 meter hög.
• Vikt: 1 360 kilo i tjänstevikt, inklusive förare, vätskor och tank fylld till hälften.
• Volymer: Bagageutrymme 180 liter. Tankvolym 80 liter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se