Koenigsegg Quant – en solälskande fyrsitsare
I och med Genèvesalongen får vi veta allt om Koenigseggs mystiska bil Quant. Det visar sig nu att Quant är en fyrsitsig sedan med måsvingedörrar, två elmotorer, en räckvidd på 500 km och en kaross som är en enda stor solcell.
Den svenska sportbilstoltheten Koenigsegg upphör aldrig att förvåna. Härom veckan överraskades vi av en mystisk bild på en konceptbil som gick under namnet Quant. Mycket mer än så fick vi inte veta. Det hade sedan en tid ryktats om en supersportsedan från Koenigsegg, och Quant troddes vara denna bil. När Quant i dagarna visas som koncept på Genèvesalongen står det klart att Quant är något mycket mer spännande än en vanlig sportsedan.
Idén till Quant föddes när solcellsspecialisterna NLV Solar AG kontaktade Koenigsegg och bad svenskarna att ta fram en ”bil för framtiden” som skulle använda sig av NLV Solars teknik. De två företagen skrev under ett samarbetsavtal förra året och nu kan vi se den första frukten av koalitionen. Det är alltså Koenigsegg som står för konstruktionen och designen medan NLV Solar bistår med solcellssystemet. På pappret ser det ut att vara ett sjuhelsikes avancerat och innovativt system. Till att börja med fungerar hela karossen som en solcell. Bilen är nämligen täckt med en typ av en tunn film som fungerar som en solcell. Batterierna laddas således hela tiden, förutsatt att solen skiner. Batterierna kan laddas full tpå endast 20 minuter och ger en räckvidd på 500 kilometer. Om det är strålande solsken förlängs räckvidden ytterligare.
För drivningen står inte bara en, utan två elmotorer som tillsammans skickar 512 hästkrafter och 715 Nm till bakhjulen. Detta ger en toppfart på 275 km/h och en acceleration från 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Totalvikten på 1780 kilo får sägas vara lätt för att vara en fyrsitsig elbil. Enligt Koenigsegg hålls vikten nere tack vare dubbelmotorlösningen som väger endast 140 kilo allt som allt. Ytterligare en bidragande orsak till den låga vikten är att Quant helt och hållet är en kolfiberkonstruktion. Bortsett från det nydanande drivsystemet skiljer sig Quant från andra sportsedaner genom de stora måsvingedörrarna som bjuder på ett stort insteg till kupén för de fyra åkande.
Koenigsegg och NLV Solar har planer på att sätta Quant i produktion längre fram i tiden. Till att börja med ska man ta fram prototyper för att testa alla system.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se