Koenigsegg utvecklar ny 700-hästars sedan
Aston Martin Rapide och Porsche Panamera kommer att få konkurrens – från svenskt håll! Koenigsegg bekräftar själva att de utvecklar en helt ny fyradörrars sedan. Utvecklingsarbetet har redan kommit en bra bit på vägen och lanseringen ligger inte långt fram i tiden.
De högpresterande fyradörrars sedanerna är än så länge mycket få till antalet. Segmentet består än så länge endast av de ännu inte lanserade Aston Martin Rapide och Porsche Panamera. Men nu får det magra segmentet på fyllning från oväntat håll. Svenska Koenigsegg avslöjar att de utvecklar en helt ny modell – en extrem sedan med fyra dörrar och 700 hästkrafter. Det är CAR Middle East som har talat med Koenigseggs Dubai-chef Andreas Petre, som i sin tur avslöjar de glädjande nyheterna.
Enligt Andreas Petre har det svenskbaserade företaget arbetat på den nya bilen sedan två år tillbaka. Nu har man kommit så långt att det finns en färdig lermodell av bilen, och att döma av Andreas Petres uttalande är de flesta detaljerna redan spikade. Den nya Koenigseggen uppges få en V8-motor som ska leverera omkring 700 hästkrafter. Andreas Petre säger till CAR Middle East att bilen kommer att bli lättare och snabbare än någon annan bil i sitt slag. Konstruktionen ska till största del bestå av kolfiber och det pratas om en toppfart på minst 350 km/h. Porsche Panamera och Aston Martin Rapide kan därmed slänga sig i väggen med sina förmodade 560 respektive 450 hästkrafter. Trots att även den nya sedanen mestadels ska bestå av kolfiber ska den bygga på en helt fristående konstruktion, det handlar alltså inte om någon förlängd variant av CCX. Den så väl igenkända Koenigsegg-designen ska däremot återfinnas även i den nya bilen.
Med den nya sedanen tar Koenigsegg ett steg mot massproduktion, låt vara att det är ett väldigt litet steg. CCX byggs för närvarande i 35 exemplar per år, medan den nya sedanmodellen ska komma upp i en årsproduktion på 70-80 bilar. Sedanen ska också bli något billigare än CCX, med betoning på något, när den lanseras 2010 och börjar säljas året senare. Ungefär hälften av bilarna förväntas gå till USA, 30 procent till Asien och resten till Mellanöstern. En hel del frågetecken kring den nya bilen kvarstår dock. Ett av dem är hur man ska kunna finansiera den, för Koenigsegg, stora expansion som bilen innebär. Andreas Petre jobbar för närvarande hårt med att lösa problemet genom att leta pengastinna investerare i Mellanöstern, vilket ju inte borde vara allt för svårt. Koenigsegg är i övrigt på stark frammarsch i området. Säljhallar finns redan i Abu Dhabi, Kuwait, Saudiarabien och Qatar, just nu är man dessutom i full gång att etablera sig i Bahrain.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se