Koenigseggs nya modell ska visas i Genève – ännu extremare än Agera RS
Agera är efter åtta år på väg att få en ersättare. Redan nu visas Koenigseggs nya modell upp virtuellt för utvalda kunder och nästa år ska vi alla få se den nere i Genève.
Koenigsegg Agera har spelat ut sin roll i aktiv tjänst. Efter åtta år i livet har två sista exemplar byggts och en ersättare är redan på ingång, om än inte i livet ännu. På pågående bilsalongen i Genève fokuserar Koenigsegg därför på superhybriden Regera i nya utföranden samt på gamla Koenigsegg-modeller, bland annat CCX.
På plats i Koenigseggs monter i Genève är så klart Christian von Koenigsegg. Brittiska Top Gear träffade honom och frågade lite om framtiden – om bilen som ska ersätta Agera.
Enligt Koenigsegg-bossen är en ersättare på ingång, och den ska inte vara en GT-kärra på samma vis som Regera utan mer race.
– Den kommer att vara mer kompetent än Agera RS, säger Christian von Koenigsegg och tillägger att nya modellen blir mer extrem.
Utan att gå in på direkta detaljer bekräftar han att Agera-efterträdaren inte blir en hybrid. Koenigsegg kommer i stället att satsa vidare på sin V8 med twinturbo-teknik.
– Vi förädlar den, vi gör den lite lättare, lite starkare… grejen med den motorn är att det inte finns något slut på vad vi kan göra med den. Vi slipar på den, vi öppnar den, och plötsligt har vi 20 eller 30 fler hästkrafter, och den är ännu kraftfullare och mer tillförlitlig. Dt är fascinerande hur duglig strukturen är, säger Christian von Koenigsegg.
Han säger att med nya modellen höjer Koenigsegg ribban en aning, höjer varvtalet till 8 800 r/min och gör bilen 20 kilo lättare.
– Lättare och mer bananpassad än Regera.
Agera-efterträdaren får inte Regeras Direct Drive-transmission (KDD) utan fortsätter med en mer konventionell lösning som manövreras via paddlar på ratten. Kvar blir även deras targalösning.
– Den är vårt signum, precis som dörrarna, säger Christian von Koenigsegg.
När får vi då se Koenigseggs nya modell? Redan nu finns den att kika på, men endast för utvalda kunder och då i en virtuell miljö. Bilen finns helt enkelt inte ännu, annat än på ritbordet. Men Christian von Koenigsegg avslöjar att modellen kommer att presenteras på bilsalongen i Genève. Inte i år utan om ett år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se