”Kolfiber snart 90 procent billigare”
Storskalig serietillverkning av bilar med kolfiberdelar kommer allt närmare. En forskningsgrupp där BMW och Audi är några av de bidragande uppger nu att man är halvvägs mot sitt mål att göra kolfibern 90 procent billigare.
Kolfiber är ett lätt och starkt material och därmed idealiskt för användning i biltillverkning men anses ännu vara för dyrt för att användas i storskalig produktion. Det kan det dock snart bli ändring på. BMW har tagit några försiktiga första steg genom serietillverkningen av i3 och i8 som till stora delar byggs i kolfiber men nu verkar det som ett att ett riktigt genombrott inte är alltför långt bort i tiden.
MAI Carbon Cluster Management GmbH är en forskningsgrupp som får stöd av Audi, BMW, Airbus, den tyska staten och flera andra och projektledaren Klaus Drechsler säger nu till Automotive News Europe att man inte är långt ifrån ett genombrott. Målet för projektet är att sänka kostnaderna för storskalig kolfiberproduktion med 90 procent.
– Vi har definitivt kommit halvvägs mot vårt mål att sänka kostnaderna för tillämpbara kolfiberdelar. Vi kommer att se mycket mer kolfiber i nästa generation bilar, säger Drechsler till Automotive News Europe.
Biltillverkarna är förstås sugna på att använda mer kolfiber eftersom det är starkt och lätt men under lång tid har kolfibern endast funnits i exklusiva supersportbilar eftersom en kolfiberdel kostar ungefär 20 gånger så mycket som motsvarande del tillverkad i stål.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se