Köp vår Rolls-Royce!
Nu ska vår egen Rolls säljas. På auktion och du har chansen att bli ägare till en levande legend! Öppningsbud: 1 krona
Nu är det bestämt. Det mest långvariga vinterskottet i Teknikens Världs historia, Jonny Rotten, ska säljas. Vi bjuder honom på en öppen auktion. Och startar lågt. Öppningsbudet är 1 krona. Bjuder du över kan du bli en ägare till en Rolls-Royce Silver Shadow, årsmodell 1976.
Därmed kan en nästan två år lång testperiod avslutas. Till redaktionens stora sorg. För även om Jonny periodvis slet med sitt missbruksproblem – upp till 3 liter per mil – klappar det ett hjärta av guld under huven.
Det var i alla fall det intrycket man fick när man betalade reservdelar. För övrigt en frekvent syssla.
Att det skulle bli vissa driftsstörningar var förstås inte oväntat. Utgångspunkten när vi köpte Jonny var rubriken ”Vi köpte Englands billigaste Rolls”.
Det är ungefär som att tjalla på Don Corleone. Man får problem.
I synnerhet som vi , eller rättare sagt jag, köpte bilen osedd. Till mitt försvar måste sägas att Morgan, säljaren, talade en mycket speciell skotsk dialekt. Lika förtroendeingivande som pitemål.
Lika svårbegriplig också. Jag kan ha missat någon detalj. När jag trodde att han redogjorde för gårdagens darttävlingen på puben kan han i själva verket ha berättat om rosten på bilen. Ibland är det svårt att följa med i nyanserna.
Men en sak förstod jag. Att lacken på bakluckan hade blivit vandaliserad med frätande vätska. Då tänkte jag att bara en välvårdad Rolls kan väcka en sådan ilska. Och slog till.
Så kom det sig att vi, av 16 717 tillverkade Silver Shadow I blev med Jonny, den billigaste Rollsen i Storbritannien.
Besserwissrar brukar säga att man ska köpa en så fin Rolls som möjligt. Efter att ha ägt Jonny Rotten under 1.5 år kan vi konstatera att de har rätt.
Våra första reparationer under vintern 2004 kostade 80 000 kronor. Nya stift, filter, tändkablar, smörjmedel gav effekt för stunden. Men 1-2 stift tenderar att bli oljiga efter ett tag, med den effekten att motorn inte tänder på alla åtta cylindrar. Att byta stift löser tillfälligt problemet, men inte grundfelet.
Luftkonditioneringen fungerar inte eftersom kompressorn verkar sitta fast. Krångligare och dyrare är själva klimatsystemet. Vi betalade över 10 000 kronor bara för att få defrostern att fungera. Trots investeringen följer klimatanläggningen i stort sett årstiderna. Det är kallt på vintern och varmt på sommaren.
Vad mer kan sägas? Nya ägaren bör gilla elektriska reparationer. Centrallåset, fönsterhissarna bak och passagerarstolens elmotor fungerar inte. Kanske krävs det som vännan Bengt Dieden på Automobil beskrev som ”ett öppet sinnelag för driftstörningar”. Fast då handlade om konsten att äga en Maserati.
Men klockan fungerar i alla fall.
Kvarndammens bilauktioner, KVD, hjälper oss att sålla fram en ny, lycklig ägare till Jonny. Mer information om hur auktionen går till och visningstider hittar du på www.kvd.se.
Auktionen hittar du här.
Jonny Rotten
Fakta om bilen
Rolls-Royce Silver Shadow 1976, serie 1. (I det svenska registreringsbeviset står den som 1977.)
Chassinummer SRH26384
Mätarställning 74702 miles
Serviceboke finns, dock knapphändigt stämplad.
Bilen besiktigades 31 mars 2006 och fick då anmärkningar på sprucken strålkastare, strålkastarinställning, styrled glapp, körriktningsvisare ur funktion. Felen har åtgärdats och bilen besiktigades 12 april 2006 utan anmärkning.
Allmänt omdöme
Exteriör:
Bilen har rostlagats och lackerats i Estland. Rostlagningarna omfattade alla hjulhuskanter, golv, tak (kanter kring solluckan), skärmar. Lackeringen är har vissa defekter, men bilen ser bra ut.
Stötfångarnas hörndelar är rostskade. Bakre stötfångaren är något intryckt på ena sidan. Sprucket blinkersglas bak. Efter lackeringen skedde en skada när förardörren trycktes framåt. Dörren var öppen och bilen rullade bakåt. Dörren hängdes om med inte fullgott resultat. Rutramen är trycker inte åt mot listen och själva dörren hänger något. Ett litet lacksläpp finns också som en fäljd av malören.
Interiör:
Svart skinninredning som är hel, dock patinerad. Innertak bra. Dörrsidornas trädetaljer slitna, och utan klarlack. Instrumentpanelen i bättre skick. Golvmatta förarsida saknas, mycket sliten på passagerarsida. Fotkuddar finns bak. Originalradio finns, men är ej påkopplad. Istället är en nyare radio inkopplad. Baksätet saknar säkerhetsbälten.
Funktion:
Motorn går förnärvarande på alla cylindrar. Tidigare har dock alltid ett eller flera tändstift oljat igen, och motorn har då börjat gå på 6-7 cylindrar. Vi förutsättar att det kommer att hända igen.
Luftkonditionering ur funktion. Värme/ventilation fungerar ej som det ska.
Bromssystemet behöver reparareras eftersom bromstrycket försvinner när motorn slås av.
Handbromsbeläggen är slitna och behöver bytas.
Ett läckage finns förmodligen vid bakaxeln. Vi behöver fylla på hydraulolja ibland.
Centrallås ur funktion, samt elfönsterhissar i bakdörrarna. Dörrlåsfunktionen osäker. Elantenn fungerar ej. Bara elmotorn på takluckans vänstra sida fungerar, höger sidas elmotor fungerar ej. Därför har ledningen tagits av kontakten som styr takluckan så att inte någon av misstag ”sätter” takluckan eftersom det bara är ena motorn som driver.
Teknikens Värld har servat bilen på A Rohdins Automobilservice AB, Trollhättan samt Norrtull Bil & Motor, Stockholm.
Bland annat har följande utförts.
Justering gasreglage, fjäder och kick down.
Byte 2 micromotorer till värmesystemet (defrosteröppning).
Rengöring hydraulvätskebehållare.
Tillverkning chokerör.
Byte motorolja, oljefilter, luftfilter.
Byte tändstift.
Byte tändkablar.
Byte strålkastare hö/vä.
Renovering bromsok hö fram.
Byte bromsbelägg.
Reparation/byte avgassystem.
I Estland har plåtreparation och hellackering utförts.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se