Krisen förenar Ford och GM
Världens andra och fjärde största biltillverkare funderar på att slå sina påsar ihop. Enligt källor från båda företagen finns det planer på ett samarbete om drivlinor för att sänka kostnaderna.
De höga bensinpriserna har åstadkommit mycket på den amerikanska bilmarknaden. Bilköparna väljer mindre och ofta icke-amerikanska bilar och merparten av biltillverkarna blöder svårt ekonomiskt. Nu verkar det som att de stigande bensinpriserna får ytterligare en efterföljd – två av världens absolut största biltillverkare funderar på att lägga rivaliteten åt sidan och hjälpas åt för att ta sig ur en finansiell kris. General Motors och Ford diskuterar ett samarbete kring motorer och drivlinor, rapporterar Detroit News.
Naturligtvis är det inte för inte som två av bilvärldens största rivaler väljer att samarbeta. Båda Detroit-jättarna har den senaste tiden redovisat katastrofala resultat och båda är de i stort behov av att spara pengar. En av de största utgifterna för biltillverkare är den för forskning och utveckling och följaktligen är det på detta område det går att spara pengar. När de amerikanska bilköparna i allt högre utsträckning väljer mindre bilar står både Ford och GM inför en svår omläggning från de traditionella truckarna, en omläggning som kommer att kosta pengar. GM har, i vad som nu känns som en evighet, utvecklat plug in-hybriden Volt. Arbetet har dragit ut på tiden något enormt, kanske på grund av höga omkostnader. Ett samarbete mellan Ford och GM kan mycket väl visa sig bli lösgörande för Volt. Ford kan gå in i projektet och dela på kostnaderna i utbyte mot att få ta del av tekniken. Utöver Chevrolet Volt kan vi alltså få se en motsvarighet från Ford framöver.
Uppgifterna om samarbetet kommer från källor inom båda företagen. GM uppges ha tagit den första kontakten för en dryg månad sedan och sedan dess ska åtminstone tre möten ha skett. Det är inte första gången de två jättarna samarbetar och inom Ford-ledningen uppges det ha surats lite över att tidigare samarbeten har gynnat GM mer än Ford. Ett av de tidigare samarbetena innefattade en sexväxlad växellåda som har tjänstgjort i ett stort antal bilar hos både GM och Ford.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se