Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
101025-geely krocktest
101025-geely krocktest
101025-geely krocktest
101025-geely krocktest

Krocka i en Geely? Aldrig i livet!

Kinesiska Geely har en hel del att lära från Volvo vad gäller krocksäkerhet i bilar. Volvos nye ägare gick på pumpen stort i Latin NCAP – Euro NCAP:s nystartade latinamerikanska krocktestdivision.

Kommer du ihåg Brilliance? Ett kinesiskt bilmärke vars modellers krocksäkerhet är ett skämt med noll poäng och stjärnor i diverse olika krocktest. Ett kinesiskt bilmärke som lanserades i Europa (Tyskland) men som gick i konkurs strax efter lanseringen. Undra varför?! Någon som kan gissa?

Geely, ny ägare till Volvo Personvagnar, är inte mycket bättre än Brilliance vilket syns i Latin NCAP:s (Euro NCAP:s nya krocktestverksamhet i Syd- och Mellanamerika) första krocktest där sex olika bilmodeller ingick. Urvalet bilar, som du kan se nedan, grundar sig på populära bilar i regionen.

Geely CK 1 1,3 utan krockkuddar krockades mot barriären i 64 km/h på samma sätt som i Euro NCAP. Resultatet är skrämmande med noll av fem möjliga stjärnor i betyg. Skyddet för en vuxen person rankas som uselt. Bilens karosstruktur kan inte ta hand om krafterna vid kollisionen utan kollapsar totalt så att tak och vindrutans A-stolpar trycks in i kupéutrymmet precis som rattstången och pedalstället. Latin NCAP nämner bilen som en extremt svag konstruktion.

Latin NCAP poängterar att om bilen skulle vara utrustad med krockkuddar så skulle det inte hjälpa till att höja säkerheten. Så svag är bilens konstruktion.

En detalj som Latin NCAP ser som förvirrande är knappen för avstängning och påsättning av krockkudden på passagerarsidan. En knapp för en krockkudde som alltså inte finns. Latin NCAP ser det som vilseledande då folk som köper bilen kan tro att de köper en bil med krockkuddar.

Krocksäkerheten för barn i Geely CK 1 rankas högre. Två av fem stjärnor blir det här men några topprestationer blir det inte i den kinesiska bilen.

Alla sex bilmodeller som testades under denna omgång, här med betygsättning:

• Chevrolet Meriva GL Plus med      krockkuddar

    Vuxenskydd: 3 stjärnor

    Barnskydd: 1 stjärna

• Fiat Palio ELX 1,4 med krockkuddar

    Vuxenskydd: 3 stjärnor

    Barnskydd: 2 stjärnor

• Fiat Palio ELX 1,4 utan      krockkuddar

    Vuxenskydd: 1 stjärna

    Barnskydd: 2 stjärnor

• Geely CK 1 1,3 utan      krockkuddar

    Vuxenskydd: 0 stjärnor

    Barnskydd: 2 stjärnor

• Peugeot 207 Compact 5p 1,4 med      krockkuddar

    Vuxenskydd: 2 stjärnor

    Barnskydd: 2 stjärnor

• Peugeot 207 Compact 5p 1,4 utan      krockkuddar

    Vuxenskydd: 1 stjärna

    Barnskydd: 2 stjärnor

• Toyota Corolla XEI med      krockkuddar

    Vuxenskydd: 4 stjärnor

    Barnskydd: 1 stjärna

• Volkswagen Gol Trend 1,6 med      krockkuddar

    Vuxenskydd: 3 stjärnor

    Barnskydd: 2 stjärnor

• Volkswagen Gol Trend 1,6 utan      krockkuddar

    Vuxenskydd: 1 stjärna

    Barnskydd: 2 stjärnor

https://youtu.be/INsrUGV3rww?height=347&width=575