Krocktesten tuffas till i USA
De amerikanska krocktesten ska bli tuffare. Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA skärper kraven på nya bilars krocksäkerhet. De nya reglerna blir mycket lika Euro NCAP:s.
USA väljer att ta den europeiska vägen, nämligen genom att deras krocktester uppdateras enligt europeiskt snitt. Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) inför nya regler för krocktester 2010, som kommer att vara snarlika de som i dag utförs av Euro NCAP. Även utvärderingen av testerna, i form av stjärnor med fem som högsta betyg, hämtas från Europa.
Det testprogram som NHTSA använder i dag är minst sagt utdaterat med sina 30 år på nacken. På den tiden fick högst 30 procent av de testade bilarna fyra eller fem stjärnor. Numera får hela 98 procent av bilarna högsta betyg. Detta skulle kunna betyda att de amerikanska bilarna är väldigt säkra. Om det inte vore för att amerikanska bilar ofta får betydligt sämre betyg i Euro NCAP:s tester, som även inkluderar sidokrockar och barnskydd. Det är därför inte ovanligt att importörer av amerikanska bilar väljer att hänvisa till NHTSA:s tester i stället för de europeiska.
De nya testerna i USA ska från och med 2010 inkludera kvinnliga krockdockor, risk för benskador och krock med stolpe. Framöver ska det även tas hänsyn till om bilarna är utrustade med antisladdsystem och avståndsavkännande radarsystem.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se