KTM X-Bow R – när en vanlig inte räcker till
Känns KTM X-Bow lite för mesig och vardagsanpasad? Då kanske X-Bow R kan vara svaret. Fler hästkrafter och lägre tyngdpunkt ska ge en ännu galnare körupplevelse.
Det är svårt att hitta någon mer extrem sportbil än KTM X-Bow. Trots det är det tydligen möjligt att göra den ännu värre. Och det är precis vad KTM har gjort. Österrike-baserade KTM är i full gång att lansera 2011 års modell av den gatlegala banracern X-Bow och bjuder samtidigt på en extra smällkaramell.
Den som funderar på att beställa en X-Bow måste från och med nu även ta ställning till om man vill ha den vanliga eller R-versionen. I R-utförande pumpar Audi-motorn på 2,0 liter ut hela 300 hästkrafter, 60 mer än i standardutförande. Dessutom har KTM lyckats montera motorn ännu lägre för bättre balans och sänkt fjädringen för bättre köregenskaper. Nya KTM X-Bow R kommer att erbjudas i två utföranden, ett som Sport-utförande då bilen fortfarande får köras på allmän väg och ett Race-utförande då bilen är anpassad för tävlingskörning och inte längre är gatlegal. KTM vill inte berätta allt om R-versionen i dagsläget men retar våra sinnen genom att säga att R-versionen är full av helt nyutvecklade delar, varav många även ska gå att köpa genom KTM:s PowerParts-program som erbjuder delar till alla X-Bow-versioner. Mer information, däribland pris, offentliggörs i början av 2011.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se