Kvinnor väljer renast bilar
På bara sex år har Sverige gått från att ha en av Europas smutsigaste bilparker till strax över EU-genomsnittet. Enligt statistik från Konsumentverket och Trafikverket är det Sveriges kvinnor som står bakom trendbrottet.
De senaste sex åren har vi fått se en minskning av koldioxidutsläppen bland våra bilar. Av de cirka 300 000 bilar som såldes i Sverige förra året var det genomsnittliga utsläppet 144 gram koldioxid per kilometer, en minskning med 6,5 procent jämfört med året innan. Jämfört mellan könen släpper kvinnors nya bilar i genomsnitt ut nio gram mindre per kilometer jämfört med männens.
– Sedan mitten av 1980-talet har antalet bilar i beståndet registrerade på kvinnor ökat med 78 procent, vilket kan jämföras med antalet bilar registrerade på män som ökat med 16 procent under samma period, säger Jessica Alenius, vice vd för intresseorganisationen Bil Sweden i ett pressmeddelande.
På Konsumentverket är man också positivt inställda till kvinnornas motorval.
– Vi är på rätt väg men det finns stor potential att minska utsläppen ytterligare genom att välja de bränslesnålare alternativ som redan finns på marknaden. Då är det väldigt bra att vissa grupper går före, säger Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.
Minskningen kan delvis förklaras med att försäljningen av snåla dieselbilar ökat –under 2011 hade sex av tio nya bilar en dieselmotor under huven.
Nedgången är enligt Trafikverket inget storstadsfenomen–de tre kommunerna där invånarnas nyregistrerade bilar släpper ut minst koldioxid är Forshaga och Hammarö i Värmland och Vänersborg i Västra Götaland. Sett till länen har gotlänningarna valt klimatsmartast bilar.
Trots trenden med bränslesnålare bilar har det totala koldioxidutsläppet knappt sjunkit alls. Jämfört med basåret 1990 har utsläppen tvärtom stigit med nio procent, motsvarande 1,5 miljoner ton koldioxid per år. Detta beror på att trafiken i sin helhet har ökat, och då särskilt den tunga trafiken. Som jämförelse släpper en bil som släpper ut genomsnittliga 144 gram per kilometer 178 kilo koldioxid mellan Stockholm till Malmö.
–Bilindustrin har gjort stora framsteg genom att ta fram miljömässigt bättre modeller. Det är viktigt att utvecklingen fortsätter mot energieffektivare bilar med mindre utsläpp. Men för att klara de långsiktiga klimatmålen måste vi skapa nua transportlösningar och samhällsplanering som ger städer med god tillgänglighet utan bilberoende, säger Trafikverkets miljödirektör Lars Nilsson.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se