Laddhybriden Volkswagen Golf GTE – tre snabba från provkörningen
PeO Kjellström befinner sig i Zürich för en date med nya Golf GTE, alltså Volkswagens nya plug in-hybrid. Vi ringer och kollar om stämningen är laddad.
Hallå mannen, hur går det?
– Bra tack. Golf GTE känns som en helgjuten produkt. Som en vanlig Golf fast mycket snålare och på eldrift mycket tystare.
Volkswagen säger fem mils räckvidd på enbart el. Möjligt?
– En bra dag med hög temperatur, inga uppförsbackar, välfyllda däck, ingen luftkonditionering så ja! Jag kom 39 kilometer mot utlovade 48 men den sista halvmilen var en tung uppförsbacke i detta bergiga land som sög musten ur batterierna. När bilen inte bara går på el är det en liten sportig sak med 204 hästar, bensin i kombination med el, och drar då enligt det förvisso löjliga, men i alla fall, europeiska direktivet om förbrukning för hybrider 0,15 liter per mil. Då räknas två tredjedelar el, en tredjedel bensin. I ett riktigt liv innebär det 0,45 liter milen om du åker på en långresa.
Okej, när kommer den till Sverige och finns det priser?
– Ja, trots att leverans inte sker förrän första kvartalet 2015 är priset satt till 369 900 kronor. Då har ingen hänsyn tagits till att bilen är klassad som supermiljöbil som hittills gett en rabatt på 40 000 kronor. Men ingen vet ju vad som händer efter söndagens riksdagsval. Finns det kvar eller ej?
Nä, det har PeO rätt i. Passa på att läsa mer om Volkswagen Golf GTE här, i väntan på nya numret av Teknikens Värld där du bjuds på en fullproppad provkörningsrapport. Ett annat alternativ är att bläddra igenom alla bilder på Golf GTE som finns nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se